معرفی کتاب
نویسنده: اصغر صادقى
انتشارات نبا
سطح عمومی
در مجموعهاى که پیش رو دارید، طىّ چهل مقالهى مستقلّ و با مدخلهاى گوناگون، سخن از ضرورت مهرورزى به ساحت مقدّس مولایمان امام عصر در میان آمده است. این حدیثى نیست که بتوان آن را رها کرد و بدان پشت نمود و از آن چشم پوشید و روى گرداند؛ بلکه چنان است که باید هر چه بیشتر و بیشتر بدان پرداخت و از منظرهاى گوناگون بدان نگریست؛ باشد که فرهنگ درونى ما، در ارتباط با آن بزرگوار سامان یابد و متحوّل گردد و این حقیقت چنان با جانمان درآمیزد که گویى «با شیر اندرون شده و با جان بهدر رود».
برگی از کتاب
غربت و تنهایى اقسامى دارد و هر یک را درجاتى از رنج به دنبال است؛ گاهى انسان از شهر و دیار خود بیرون مىرود به میان جمعى که با آنان آشنایى ندارد، این تنهایى او را آزار مىدهد؛ امّا همین حالت اگر در شهر و محلّ سکونت براى او پیش بیاید، رنجش دوچندان است؛ چرا که انتظار آن است انسان در شهر خود آشنایانى داشته باشد تا دلتنگ نگردد و به رنج اندر نیفتد. هر چه این دایره تنگتر گردد، بار غربت سنگینتر و غم آن جانکاهتر مىشود. اوج این رنج آنجاست که انسان در میان همسر و فرزندان خود یعنى در خانهى خویش دچار تنهایى شود که این بسیار محنتزاست. فرد تأمین معاش اعضاى خانوادهى خود را عهدهدار باشد و در انجام این امر به جِد بکوشد، امّا آنان نه تنها از درِ سپاس و تشکّر از او برنیایند، بلکه اساسآ وى را تحویل نگرفته و محلّى از اِعراب براى وى قائل نباشند. سهل است که اصلا فراموش کنند که آب و نان ایشان را چه کسى تأمین مىکند و با بىخبرى بخورند و بیاشامند و برخیزند و به کنجى خزند.
من این حالت را «غربت خانگى» نام نهادهام. و اوّلبار که دوستى از همکارانم را در چنین بلیّهاى دیدم به حالش رقّت آوردم و بر این امر خطیر متنبّه شدم.
سوالات
(با توجه به حجم کتاب، سوالات تنها از 14 بخش اول کتاب تهیه شده است.)
1-کدام گزینه صحیح می باشد؟ امام زمان علیه السلام…
أ. کهنسالى در منظر جوانى (چونان شعیب)
ب. حکم به باطن (همانند داوود)،
ج. سلطنتى فراگیر (چون داوود و سلیمان)
د. همه موارد
2- حضرت در مکتوبى گهربار خطاب به دومین نایب خویش، محمّدبنعثمان یادآور مىشوند که :
«من از تاریکى پس از روشنایى و از گمراهى پس از هدایت و از زشتىهاى عملى و فتنههاى تردیدبرانگیز، به خداى بزرگ پناه مىبرم؛ همان خداى بزرگمرتبهاى که مىگوید : آیا مردم گمان بردهاند که با اظهار ایمان زبانى رها شده ………
أ. و به امتحان فراخوانده نمىشوند؟
ب. و به بهشت فراخوانده نمىشوند؟
ج. و به خدای بزرگ فراخوانده نمىشوند؟
د. هیچکدام
3- از پیشواى ششم نقل است که فرمود :«هَلِ الدّین إلّا الحبّ؟» معنای این روایت چیست؟
أ. «بگو: اگر خدا را دوست دارید، مرا پیروى نمایید تا خدا شما را دوست بدارد.»
ب. «آیا دین جز مهرورزى چیز دیگرى است؟»
ج. «آیا دین جزامتحان چیز دیگرى است؟»
د. «آیا دین جز عشق چیز دیگرى است؟»
4- این روایت از کیست؟«امام، همدَم و رفیق، پدر مهربان، برادر برابر، مادر دلسوز به کودک خردسال است
أ. امام حسین علیه السلام
ب. امام حسن علیه السلام
ج. امام رضا علیه السلام
د. امام زمان علیه السلام
5- ترجمه صحیح این آیه شریفه کدام است؟(لِمَ تَقولونَ ما لاتَفْعَلونَ؟ کَبُرَ مَقْتآ عِنْدَ اللهِ أنْ تَقولوا ما لاتَفْعَلونَ)[1]
أ. «بر ما چه بسیار سخت است که مردم را ببینیم و چشم بر تو نگشاییم.»
ب. سوگند به خدا که هیچگاه به تو ایمان نمىآورند مگر آنکه رأى تو را در موضوعات مورد اختلاف در میان خود پذیرا باشند و از آنچه تو حکم مىکنى
ج. (چرا سخنى مىگویید که بدان عمل نمىکنید؟ این گناهى بس بزرگ در پیشگاه خداوند است که چیزى را بیان کنید که در عمل بدان پاىبند نیستید.)
د. (بگو: اگر خدا را دوست دارید، مرا پیروى نمایید تا خدا شما را دوست بدارد.)
6-پیامبر اکرم در بیانى دیگر، از آنحضرت به عنوان ………………….یاد کرده و مىفرمایند که در هنگامهى بروز جوّ طوفانى گمراهى و حیرت و سرگردانى، خداوند ایشان را ـ که ذخیرهى پیامبران است و براى چنین روزى نگاهدارى شده ـ آشکار مىنماید تا داد و دادگرى را در گسترهى گیتى بگستراند.
أ. «ذخیره الأنبیاء»
ب. تَکون بِه غیبه
ج. حیره تضلّ فیها الأُمم
د. کمالالدّین
7- امام سجاد می فرمایند: «این دوران به طول خواهد انجامید، تا جایىکه بسیارى از آنان که صرفآ به اظهار زبانى از اعتقاد به آن سخن مىگفتند، از این مطلب روىگردان مىشوند و در نهایت در این میدان باقى نمىماند مگر آنکس که………..
أ. یقینى ریشهدار و محکم را تدارک ببینند.
ب. معرفتى صحیح و مبنایى را در خود بهبار آورند.
ج. تسلیم بىقید و شرط به خاندان پیامبر 6باشند.
د. همه موارد
8-معنای زیارت زیر کدام است؟ وَ نُصْرَتی لَکُمْ مُعَدَّهٌ حَتّى یُحْیِىَ اللهُ تَعالى دینَهُ بِکُمْ وَ یَـرُدَّکُمْ فی أیّامِهِ وَ یُظْهِرَکُمْ لِعَدْلِهِ وَ یُمَکِّنَکُمْ فی أرْضِهِ…»
أ. «به (جایگاه) شما اعتراف دارم، بازگشت شما را باور دارم، رجعت شما را تصدیق مىنمایم، امر شما را انتظار مىکشم، چشمانتظار ـ برپایى ـ دولت شما هستم.»
ب. «یارى من براى شما آماده است تا خدا دین خود را به (وجود و راهبرى) شما حیاتى دوباره بخشد و شما را در دوران خویش (ایّامالله) بازگرداند و براى نشاندادن عدل خود شما را ظاهر نماید و در سرزمین خود تمکّن بخشد.»
ج. ـ امید که خداوند ـ «مرا از شمار کسانى قرار دهد که آثار شما را پیروى کند و به راه شما گام نهد و به هدایت شما راه یابد ودر شمار شما محشور گردد
د. و در بازگشت شما به این جهان، او نیز همراه شما بازگردد و در دوران برقرارى دولت شما او را نیز نصیبى عاید آید… و در روزگار شما تمکّن یابد
9-دستآورد نهضت امام عصر علیه السلام چیست؟
أ. «یُحْیِىَ اللهُ تَعالى دینَهُ بِکُمْ»
ب. حرکتى در راستاى احیاى دین خداوندى
ج. دین را حیاتى دوباره می بخشد.
د. همه موارد
10-در دو بیتی که دعبل برای امام رضا علیه السلام خواند حضرت کدام نکات را یا د آور شدند؟
أ. قطعیّت ظهور امام عصر
ب. جداسازى روشن حقّ و باطل در آن عرصه و برپایى نظام پاداش و مکافات
ج. هدف الاهى در این قیام
د. همه موارد
11- این جملات مربوط به کدام دعاست؟«بارالاها! اگر مرگ میان من و او جدایى انداخت؛ همان مرگى که انجام قطعى زندگى ـ دنیوى ـ تمامى بندگان خود قرار دادهاى، مرا از مدفنم بیرون بیاور در حالىکه کفن بر تن گرفته، شمشیر از نیام برکشیده، نیزه برافراشتهام تا دعوت آن عزیز را در تمامى سرزمینها لبّیک گویم
أ. دعای عصر جمعه
ب. دعای عهد
ج. زیارت آل یاسین
د. دعای علوی مصری
12- امام رضا علیه السلام به مقاتلبنمقاتل توصیه می کنند که در قنوت نماز جمعه چه بگویند؟»
أ. «اَللّهُمَّ أصْلِحْ عَبْدَکَ وَ خَلیفَتکَ…»
ب. «اَللّهُمَّ کُنْ لِوَلیِّکَ الْحُجَّهبنالحسن….»
ج. اَللّهُمَّ انَّکَ أیّدت دینک فی کُلّ أوان بِإمام أقمته علمآ لِعبادک
د. المنتظرین أیّامهم المادّین إلیهم أعینهم
13-کدام علم شیعی ، از جمله شیفتگانِ سر از پاى ناشناخته در وادى مهرورزى مولایمان امام عصر است. او که حضرتش را حتّى از آهنگ صدا مىشناخت. داستان تشرّف او در سرداب سامرّا به حضور آن عزیز و گزارش مناجاتِ گیراى امام عصر با خداى متعال در کتابها آمده است. او کسى است که همواره خویش را در محضر امام احساس مىکرد و غیبت جسمانى حضرت هرگز سبب نشده بود که ذهنیّتى ناروا براى وى به بار آورد.
أ. علامه حلی
ب. سید رضی
ج. سیّدابنطاووس
د. محدّث نورى