غدیر را “عید” بگیریم؟!

 عید غدیر خم در روایات  معصومین علیهم‌السلام به عنوان «عید الله الاکبر» معرفی شده است.
در تکریم و بزرگداشت این روز سفارشات زیادی از رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم و اهل‌بیت ایشان علیهم‌السلام وارد شده است. مانند لباس نو پوشیدن، تبریک‌ گفتن، انفاق‌کردن، عبادت‌‌کردن، شُکر‌کردن، مسرور بودنو…
با وجود فراوانی این نوع روایات، برخی مغرضان قائلند غدیر در زمان ائمه معصومین علیهم‌السلام عید نبوده و این عید امروزه  توسط شیعیان ایجاد شده است.
لذا به  ذکر چند روایت از باب نمونه بسنده می‌کنیم:
 امام صادق علیه‌السلام فرمودند:
روزه عید غدیر خم برابر است با روزه عمر دنیا، اگر انسانی زندگی کند سپس تمام طول دنیا روزه گیرد برای او ثواب آن است. و روزه آن در نزد خدای بزرگ و بلند مرتبه در هر سال برابر است با صد حج تمتع و صد حج عمره قبول‌شده و آن عید بزرگ خداوند است
بحارالأنوار، ج۳۷، ص۱۵۶، ح ۴۰
 از امام صادق علیه‌السلام پرسیده شد «قربانت گردم آیا برای مسلمانان عیدی افضل از عید فطر و اضحی و روز جمعه و روز عرفه وجود دارد؟
فرمود: «بله روزی است که فضیلت و بزرگی و شرافتش نزد خدا بیشتر است و آن روزی است که خدا دینش را در آن کامل کرد و بر پیامبرش این آیه را نازل کرد:
الْیَوْمَ أَکْمَلْتُ لَکُمْ دِینَکُمْ وَ أَتْمَمْتُ عَلَیْکُمْ نِعْمَتِی وَ رَضِیتُ لَکُمُ الْإِسْلامَ دِیناً»
راوی گوید گفتم: «و آن چه روزی است؟
پس برایم گفت: «همانا وقتی یکی از پیامبران بنی‌اسرائیل می‌خواست وصیتی انعقاد کند و امامت را برای وصی بعد از خودش قرار دهد این کار را که می‌کرد، آن روز را عید قرار می‌دادند و این روز روزی است که رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم علی را برای مردم به عنوان پرچم نصب کرد. و نازل نمود برای آن‌ها آنچه را که بر او نازل شده بود و دین را در آن کامل کرد و نعمت را در آن بر مومنین تمام کرد…»
راوی گوید گفتم: «چه کاری شایسته است که در آن روز انجام دهیم؟
گفت: «آن روز، روز عبادت و نماز و شکر برای خدای تعالی و حمد برای او و خوشحالی برای آنچه خدا منت گذاشت بر شما از ولایت ما و من دوست دارم که شما روزه بگیرید.
تفسیر فرات الکوفی / ص ۱۱۸/ [سوره مائده: آیه۳]
رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم فرمودند:
یَوْمَ غَدِیرِ خُمٍّ أَفْضَلُ‏ أَعْیَادِ أُمَّتِی و آن روزی است که  خداوند تعالی مرا امر نمود در آن روز ذکرش کنم با قراردادن علی بن ابی طالب به عنوان پرچم برای امتم که به واسطه آن بعد از من هدایت شوند و آن روزی است که خدا دینش را در آن کامل کرد و نعمت را در آن بر امتم کامل کرد، راضی شد که دین اسلام برای آن‌ها باشد.
روضه الواعظین و بصیره المتعظین (ط – القدیمه)، ج‏ ۱، ص ۱۰۲/ بحار الأنوار (ط – بیروت)، ج‏ ۳۷، ص ۱۰۹/ الأمالی( للصدوق)، النص، ص ۱۲۲ / روضه الواعظین و بصیره المتعظین (ط – القدیمه)، ج‏ ۱، ص ۱۰۲ / بشاره المصطفى لشیعه المرتضى (ط – القدیمه) ، النص، ص ۲۴ / إقبال الأعمال (ط – القدیمه) ، ج ۱، ص ۴۶۶ / الإقبال بالأعمال الحسنه (ط – الحدیثه)، ج‏ ۲، ص ۲۶۴ / التحصین لأسرار ما زاد من کتاب الیقین ؛ النص ؛ ص ۶۷۶ /  الیقین باختصاص مولانا علی علیه السلام بإمره المؤمنین، النص، ص ۶۷۶/ الطرائف ترجمه داود إلهامى، ص ۳۱۳ و ۴۷۵/ تسلیه المجالس و زینه المجالس (مقتل الحسین علیه السلام)، ج‏ ۱، ص۲۱۹/ إثبات الهداه بالنصوص و المعجزات، ج ۲، ص۱۰۲ /  تفسیر نور الثقلین، ج‏ ۱، ص۵۸۹ / تفسیر کنز الدقائق و بحر الغرائب، ج‏ ۴، ص ۳۴ / عوالم العلوم و المعارف والأحوال-الإمام علی بن أبی طالب علیه السلام ؛ حدیث‏ الغدیر ؛ ص ۱۳۰
همچنین مرحوم علامه امینى، در کتاب ارزشمند «الغدیر» در جلد اول فصلى را به عنوان «عید الغدیر فی الإسلام» از ص ۲۶۷ تا ۲۹۳ اختصاص داده است.
@haghayeghe_nagofte
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *