شبهه مدل جدید

شبهه مدل جدید

اگر شما با این مدل شبهه مواجه شدید، چه پاسخی می‌دهید؟

مخالف یک یا دو روایت از کتب روایی شیعه روبرویتان می‌گذارد که در ظاهر با عملکرد شیعه در تخالف است؛ سپس نتیجه می‌گیرد که روش شیعیان، شرعی و مطابق دستورات دین نیست‼

به عنوان مثال: از رسول اکرم صلی الله علیه و آله از کتب روایی شیعه نقل می‌کنند که ایشان فرمودند: «نوحه سرایی از اعمال جاهلیت است.» لذا نوحه سرایی‌های شیعه در مصیبت‌ها از جمله مصیبت امام حسین علیه‌السلام خلاف شرع است

شاید در مرحله‌ی اول به ذهنتان برسد که چند روایت که توصیه به نوحه سرایی بر امام حسین علیه السلام شده بیاورید؛ مثلا روایتی که پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم بعد از شهادت عمویشان حمزه سید الشهدا دستور به نوحه سرایی و برپایی عزاداری برای جناب حمزه کردند؛ و این دستور به گونه‌ای بود که هرکس بعد از آن مصیبتی می‌دید ابتدا برای حمزه عموی پیامبر نوحه سرایی می‌کرد. (منهاج البراعه فی شرح نهج البلاغه (خوئى)، ج15، ص76)

اما…

این نکته و قاعده را همیشه به خاطر بسپارید:
تنها فقیه است که به جهت اشرافی که نسبت به مجموع روایات دارد، می‌تواند حکم شرعی استخراج کند. من و شما نمی‌توانیم یک روایت پیدا کنیم و حکم آن را بگوییم؛ این کار فقط در تخصص فقیه است.
همان‌طور که در این مثال با روایتی مواجه شدید که به ظاهر نوحه سرایی را مذمت می‌کند و اما روایت دیگر خود پیغمبر صلی الله علیه و آله و سلم توصیه به نوحه خواندن بر حمزه سید الشهدا کردند.

فرض کنید شما در یک سایت پزشکی می‌بینید که خستگی مفرط از نشانه‌های کمبود آهن خون است؛ اما در مقاله‌ای با این جمله مواجه می‌شوید که خستگی مفرط از علائم کمبود ویتامین دی است. آیا اگر ما مبتلا به خستگی مفرط باشیم می‌توانیم سرخود قرص آهن یا قرص ویتامین دی مصرف کنیم؟
تنها راه تشخیص، مراجعه به متخصص و پزشک است که با انجام آزمایش و معاینه و سوابق سلامتی بیمار و در نظر گرفتن رژیم غذایی و … علت بیماری را تشخیص می‌دهد و دارویی جهت معالجه تجویز می‌کند.

همان‌طور که ما به جهت نداشتن علم پزشکی، به صرف مواجه شدن با دو گزاره‌ی پزشکی، در صدد رفع بیماری بر نمی‌آییم، در مورد دستورات دین هم به جهت نداشتن علم فقه و حدیث و احاطه به کل روایات، به صرف مواجه شدن با دو روایت، نمی‌توان احکام شرع را استخراج کرد.

اگر این مطلب را به خاطر بسپارید، در بسیاری از حملاتی که با آوردن یک روایت، عملکرد شیعه را در تقابل با شرع قرار می‌دهد، موضع صحیح را اتخاذ خواهید کرد و نگران نمی‌شوید که حالا با این روایتِ به ظاهر مخالفِ روش شیعه چه کنیم .

لازم به تذکر است در مورد روایتی که از قول مخالف در ابتدای متن آوردیم بدانیم که رسم جاهلیت بدین‌گونه بوده که در مصیبت‌ها نوح به باطل می‌کردند؛ یعنی در مورد مرده فضایلی می‌گفتند که دروغ بوده و لذا پیامبر اکرم این نوحه را باطل دانستند. وقتی به کتاب مهم فقهی العُروه‌ مراجعه می‌کنیم با این عبارت روبرو می‌شویم که «یجوز النوح علی المیت، بالنظم و النثر» «نوحه کردن بر میت با شعر یا نثر جایز است» (العروه الوثقی سید محمد کاظم یزدی 2/131)
حالا که از حکم فقهی در مورد جواز نوحه مطمئن شدیم ، روایاتی را ردیف می‌کنیم که مثلا خود معصومین علیهم السلام نیز دستور بر نوحه سرایی داده‌اند؛ که به یک نمونه در ابتدا اشاره کردیم.

منبع:
@haghayeghe_nagofte

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *