سینه زنی چگونه توجیه می شود؟

سینه زنی چگونه توجیه می شود؟

با توجه به این که جرح به بدن ( حتی سرخ شدن صورت) عقلا مجاز نیست؛ سنت های رایج در عزاداری حضرت فاطمه ( سلام الله علیها) مثل سینه زنی چگونه توجیه می گردد؟

پاسخ:
اول : حتی اگر پذیرفته شود که علما حکم به الشرع حکم به العقل (2) نهایت حکم عقل در خصوص جرح بدن قباحت است و نه حرمت.
دوم: حکم قبا حت جرح بدن زما نی است که هیچ غرضی به دنبال جرح بدن نبا شد. به عبارت دیگر اگر جرح بدن متضمن خاصیتی با شد ، عقل به قباحت آن حکم نمی کند. مثلا حجامت و عمل جراحی را که نتایج دنیوی در صحت و سلامت افراد دارد عقل قبیح نمی داند. اگر امری ثواب و اجر اخروی نیز داشته باشد به نظر عقل قبیح نیست لذا جرح بدنی که از مصادیق اقامه ی شعائر دینی با شد بهره ی اخروی داشته و به قضاوت عقل قبیح نیست. همچنین جهاد در راه خدا حتی در صورتی که از مصادیق بالای جرح بدن بوده و مرگ شخص را به د نبال داشته با شد از دیدگاه عقل قبیح نیست.

سید محسن ا مین صاحب اعیان الشیعه، در سال 1347 قمری ( 1307 شمسی ) جزوه ای با عنوان « التنزیه من اعمال الشبیه» نوشته است که در آن جهت نفی عزاداری، به همین صورت جرح بدن استدلال کرده است. این جزوه در سال 1322 توسط جلال آل احمد به فارسی ترجمه و چاپ شد و در پی تحریم قمه زنی در سال 1415 روزنامه ی ا طلاعات در شماره ی روز 5 محرم 1415 ( 25 خرداد 1373 در شماره ی 20218 ) این ترجمه را با مقد مه ی سید هادی خسرو شاهی چاپ کرد.
سید محسن امین خود مقتل الحسین علیه السلام را نوشته است ، یعنی بکا و ا بکا را قبول دارد ولی این صورت دیگر را قبول ندارد وی که از علمای محترم جبل عا مل لبنان و سوریه بود، مدعی شده بود که اگر اکنون از علمای نجف بپرسید، همه با نظر من موافقند. علمای نجف نخواستند مستقیماً با او درگیر شوند ولی در همان دوره اهالی بصره قمه زنی مفصلی داشتند و سوالی را از خدمت مرحوم نا ئینی که ریاست علمی شیعه را داشت. مطرح کردند. ( مرجعیت شیعه با مرحوم سید ا بوالحسن اصفهانی بود.) مرحوم نا ئینی هم به جهت این که سید محسن امین جزوه ای در این باب نوشته بود، پاسخ مفصلی برای سوال اهالی بصره ارائه کردند که ماحصل آن این بود که این اعمال نه تنها بلا اشکال است ، رجحان هم دارد و نظر همه ی فقها همین است. بعد از مرحوم نا ئینی نیز رده ی بعدی علما که اکثراً از شاگردان ایشان بودند مثل آقای حکیم سید محمود شاهرودی ، سید عبدالهادی شیرازی ، آقا جمال گلپایگانی و آقای خویی، حاشیه نوشتند و نظر ایشان را تایید کردند. کل این مجموعه ( سوال اهل بصره جواب مرحوم نا ئینی و تایید سایر علما) در اوایل ا نقلاب تحت عنوان « عزاداری از نگاه مرجعیت شیعه» چاپ شد.
مرحوم سید محسن ا مین که فقیه درجه اول شیعه محسوب نمی شود ( بعد ا زشهید اول و ثا نی در سوریه ، فقهای تراز اول شیعه همیشه نجف بوده اند) اشتباهی که مرتکب شده این است که به ا طلاق کلی عدم جواز لطمه استناد کرده است در حالی که آن در موارد مصیبات شخصیه و غیر مسایل شعا ئر مذهبی است.
2- این عبارت نه آیه است و نه حدیث

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *