دلایل نقلی بر وجود امام زمان

دلایل نقلی بر وجود امام زمان

 

برخی از دلایلِ نقلی بر اثبات وجود امام زمان علیه السلام:

*دلیل نقلی

اعتقاد شیعه به امام دوازدهم و ظهور آن حضرت به نصّ متواتر از معصومین -که یکى از طرق اثبات امامت است ـ ثابت مى باشد.

در قرآن مجید آیاتى است که در کتب اهل تسنّن و شیعه، به ظهور حکومت آن حضرت تفسیر شده، که بعضى از آن ها ذکر مى شود:

۱ـ (هُوَ الَّذِى أَرْسَلَ رَسُولَهُ بِالْهُدَى وَ دِینِ الْحَقِّ لِیظْهِرَهُ عَلَى الدِّینِ کُلِّهِ وَ لَوْ کَرِهَ الْمُشْـرِکُـونَ).(33توبه/9صف)

و او کسی است که فرستادگانی به راه هدایت و دین حق فرستاد تا بر همه ادیان تسلط پیدا کند هر چند کافران را خوش نیاید.

ابو عبدالله گنجى در کتاب البیان فى اخبار صاحب الزمان مى گوید: «و امّا بقاى مهدى، پس به تحقیق در کتاب و سنّت آمده است؛ امّا کتاب ، پس به تحقیق سعید بن جبیر در تفسیر قول خداوند عزّوجلّ (لِیظْهِرَهُ عَلَى الدِّینِ کُلِّهِ وَ لَوْ کَرِهَ الْمُشِرکُونَ) گفته است: «هو المهدى من عتره فاطمه ».

۲ ـ (أَلَّذینَ یؤْمِنُونَ بِالْغَیبِ وَ یقِیمُونَ الصَّلوهَ وَ مِمَّا رَزَقْنَـهُمْ ینْفِقونَ).(3بقره)

کسانی که به غیب ایمان دارند و نماز به پا می دارند و از آنچه روزیشان کردیم انفاق می کنند.

فخر رازى مى گوید: «بعضى از شیعه گفته اند که مراد به غیب، مهدى منتظر است، که در قرآن و خبر، به او وعده داده است؛ امّا قرآن: (وَعَدَ اللَّهُ الَّذِینَ ءَامَنُوا مِنکُمْ وَ عَمِلُوا الَّصلِحَـتِ لَیسْتَخْلِفَنَّهُمْ فِى الاْرْضِ کَمَا اسْتَخْلَفَ الَّذِینَ مِن قَبْلِهِمْ)؛ و امّا خبر، قول پیغمبر است که فرمودند : «لو لم یبق من الدنیا إلاّ یوم واحد لطول الله ذلک الیوم حتى یخرج رجل من أهل بیتى یواطىء إسمه إسمى و کنیته کنیتى، یملأ الأرض عدلا و قسطاً کما ملئت جوراً و ظلماً». پس از آن اشکال مى کند که تخصیص مطلق بدون دلیل، باطل است».

فخر رازى ـ با تسلیم در مقابل دلالت قرآن و خبر پیغمبر نسبت به مهدى موعود، و اعتراف به این که غیب، شامل آن حضرت است ـ پنداشته که شیعه قائل به اختصاص غیب به آن حضرت است، و غفلت نموده که شیعه، آن حضرت را یکى از مصادیق غیب مى داند.

۳ ـ (وَ إِنَّهُ لَعِلْمٌ لِّلسَّاعَهِ فَلاَ تَمْتَرُنَّ بِهَا وَ اتَّبِعُونِ هَذَا صِرَاطٌ مُّسْتَقِیمٌ).(61زخرف)

و در آن نشانه قیامت است و در آن ساعت شک نکنید و امر مرا پیروی کنید که راه راست است.

ابن حجر مى گوید: «مقاتل بن سلیمان و پیروان او از مفسرّین گفته اند که این آیه، دربارۀ مهدى، نازل شده است».

۴ ـ (وَعَدَ اللَّهُ الَّذِینَ ءَاَمَنُواْ مِنْکُمْ وَ عَمِلُوا الصَّـلِحَـتِ لَیسْتَخْلِفَنَّهُمْ فِى الاْرْضِ کَمَا اسْتَخْلَفَ الَّذِینَ مِن قَبْلِهِمْ وَ لَیمَکِّنَنَّ لَهُمْ دِینَهُمُ الَّذِى ارْتَضَى لَهُمْ وَ لَیبَدِّلَنَّهُم مِّن بَعْدِ خَوْفِهِمْ أَمْنَاً یعْبُدُونَنِى لاَیشْرِکُونَ بِى شَیئَاً وَ مَن کَفَرَ بَعْدَ ذَلِکَ فَأُوْلَـئِکَ هُمُ الْفَـسِقُونَ).(55نور)

خدا به کسانی از شما و بندگان که ایمان آورد و عمل صالح انجام دهد وعده داده که در زمین خلافت دهد چنان که امم صالح پیمبران جانشین پیشینیان خود شدند و دین پسندیده آنان را بر همه ادیان تسلط عطا کند،و به همه مومنان پس از خوف و اندیشه دشمنان ایمنی کامل دهد،که مرا به یگانگی بدون شرک پرستش کنند و بعد از آن هر که کافر شوند، به یقین فاسق است.

این آیه نیز به آن حضرت و حکومتش، تفسیر شده است.

۵ ـ (إن نَّشَأْ نُنَزِّلْ عَلَیهِم مِّنَ السَّمآءِ ءَایهً فَظَلَّتْ أَعْنَـقُهُمْ لَهَا خاضِعِینَ).(4شعراء)

ما اگر بخواهیم از آسمان آیتی نازل می کنیم که همه به جبر گردن زیر بار ایمان فرود آرند.

کلمه «ءَایهً» در این آیه کریمه، به نداى آسمانىِ هنگام ظهور آن حضرت ـ که تمام اهل زمین آن را مى شنوند ـ تفسیر شده است، و آن ندا، این است: «الا ان حجه الله قد ظهر عند بیت الله فاتبعوه فان الحق معه و فیه».

۶ ـ (وَ نُرِیدُ أَن نَّمُنَّ عَلَى الَّذِینَ اسْتُضْعِفُواْ فِى الاْرْضِ وَ نَجْعَلَهُمْ أَئِمَّهً وَ نَجْعَلَهُمُ الْوَارِثِیـنَ). (5قصص)

و ما اراده کردیم که بر آن طایفه ضعیف نگاشته شده در زمین،منت گذارده و آنها را پیشوایان خلق قرار دهیم و وارث ملک گردانیم.

امیرالمؤمنین فرمودند: «دنیا پس از رو گردانى ها و چموشى هاى خود به ما رو مى آورد، مانند مهربانى ماده شتر ناسازگار بر فرزند خود، و بعد از آن، این آیه را تلاوت کرد».

۷ ـ (وَ لَقَدْ کَتَبْنَا فِى الزَّبُورِ مِن بَعْدِ الذِّکْرِ أَنَّ الاْرْضَ یرِثُهَا عِبَادِىَ الصَّلِحُونَ).(105 انبیاء)

و ما بعد از ذکر در زبور داوود نوشتیم که بندگان نیکوکار من زمین را ارث خواهند برد.

این آیه به آن حضرت و اصحاب ایشان تفسیر شده، و مضمون این آیه که حکومت صالحان در زمین است، در زبور داوود، موجود است:

کتاب مزامیر (زبور داوود) مزمور سى و هفتم از آیه ۲۹: «و امّا نسل شریر منقطع خواهد شد، صالحان وارث زمین خواهند بود، و در آن تا به ابد سکونت خواهند نمود؛ دهان صالح، حکمت را بیان مى کند، و زبان او انصاف را ذکر مى نماید، شریعت خداى وى در دل اوست، پس قدم هایش نخواهد لغزید».

کتاب مزامیر ، مزمور هفتاد و دوم از آیه ۱: «اى خدا انصاف خود را به پادشاه ده، و عدالت خویش را به پسر پادشاه، و او قوم تو را به عدالت داورى خواهد نمود، و مساکین تو را به انصاف؛ آن گاه کوه ها براى قوم، سلامتى را بار خواهند آورد، و تل ها نیز در عدالت مساکین قوم را دادرسى خواهد کرد و فرزندان فقیر را نجات خواهد داد، و ظالمان را زبون خواهد ساخت؛ از تو خواهند ترسید مادامى که آفتاب باقى است و مادامى که ماه هست تا جمیع طبقات؛ او مثل باران بر علف زارِ چیده شده فرود خواهد آمد، و مثل بارش هایى که زمین را سیراب مى کند؛ در زمان او صالحان خواهند شکفت و وفور سلامتى خواهد بود، مادامى که ماه نیست نگردد؛ و او حکمرانى خواهد کرد از دریا تا دریا، و از نهر تا اقصاى جهان، به حضور وى صحرانشینان گردن خواهند نهاد، و دشمنان او خاک را خواهند لیسید».

روایات عامّه و خاصّه نیز نسبت به آن حضرت به حدّ تواتر است. ابوالحسین ابرى ـ که از بزرگان علماى عامّه است ـ مى گوید: «به تحقیق اخبار متواتر و مستفیض شده است به کثرت راویان آن اخبار از مصطفى در مهدى و این که او از اهل بیت آن حضرت است، و هفت سال حکومت مى کند، و زمین را پر از عدل مى کند و عیسى خروج مى کند، پس او را بر قتل دجّال کمک مى کند و او بر این امّت، امامت مى کند، و عیسى پشت سر اوست».

شبلنجى در “نورالابصار” مى گوید: « اخبار از پیغمبر متواتر است که آن حضرت، از اهل بیت اوست، و او زمین را پر از عدل مى کند».

ابن ابى الحدید مى گوید: «و به تحقیق اتّفاق فِرَق از مسلمین، همگى واقع شده است بر این که دنیا و تکلیف، منقضى نمى شود مگر بر آن حضرت».

زینى دحلان مى گوید: «و احادیثى که در آن احادیث، ذکر ظهور مهدى آمده است، بسیار است و متواتر است».

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *