نکته های علوی7

نکته های علوی7

 

از راهکارهایی که هر محب صادق می تواند به سبب آن به معنای حقیقی شیعه بودن مزین و متخلق و مفتخر گردد، اقتدا به همین رفتار امیر علیه السلام است: وقف کردن خود به مولا، و استقامت در این امر برای اثبات صداقت، تا مولا شدن برای مولا؛ و شاید بدانید که برای وقف کردن نیازی به خواندن صیغه وقف نیست، و صرف نیت و قصد کفایت می کند.

«من آنچه شرط بلاغ است با تو آن گفتم». و ضرب المثلی است که می گوید: «روز مبادا دوست می گوید گفتم، و دشمن می گوید می خواستم بگویم»؛ و من آنچه باید عرض کردم؛ «تو خواه از سخنم پند گیر خواه ملال».

“السلام علیک یا امین الله”

هر کسی به اندازه ای که نسبت به کسی احساس اعتماد و امانت داشته باشد، از اسرار خودش، از داشته های خودش به او می سپارد؛ چون می داند که خیانت نمی کند.

امین الله بودن برای وجود مبارک ایشان نشانه و بیان از این امر است که معظم له امانتدار صادق و مورد اعتماد خدای متعال هستند.

خدای متعال امیرالمؤمنین را امین خودش قرار داده؛ چون در وجود مبارک ایشان جایی نیست الا در آن وفای به خدای متعال است، صداقت نسبت به خدای متعال است؛ لذا خدای متعال هر چه دارد از حسن و کمال و جمال و جلال و مجد و عظمت و حقایق و معارف و علوم و اسرار، در وجود مبارک ایشان به ودیعت گذاشته اند.

و این همه در مصداق اسم جلاله ی “الله” و مقام نورانی آن اسم و حقیقت آن است که اعظم اسما الهیه است، که بعنوان مقام بلاتعین وجود مبارک رسول الله و از ایشان به نفس نفیس ایشان به امانت سپرده شده است؛ صلوات الله علیهما و آلهما.

برخلاف مکاتب انسانی که اسم و مسما را یکی می دانند، در منطق قرآن و اهل بیت علیهم السلام، اسم غیر از مسماست.

“الله” اسم خدای متعال است؛ نه خود او؛ نشانه ی خدای متعال است که به او دلالت می کند؛ و او را به بی نشان بودن، نشان می دهد.

لذا: ملاک و میزان الهی برای سنجش همگان در قیامت وجود مبارک ایشان هستند.

شما در زیارت نامه ی ایشان، در نجف، درحرم مطهر ایشان عرض می کنید: “السلام علی مقلب الأحوال و میزان الأعمال”، اگر به روایات ذیل آیاتی که در آنها سخن از “میزان” شده مراجعه فرمائید، خواهید دید فرموده اند: منظور از “میزان” امیرالمؤمنین است.

چرا که: ملاک سنجش هر چیزی باید متناسب با خود آن، و از جنس آن باشد؛ لذا: اگر قرار است انسان و انسانیت او و اعمالش سنجیده شود، این وسیله ی سنجش باید انسانی بوده باشد که مقبول و مرضی تام و تمام الهی باشد؛ شخص اول و اعلا در بندگی و معرفت و محبت خدای متعال، و عمل برای او باشد؛ لذا میزان سنجش الهی، امیرالمؤمنین هستند؛ یعنی: در پیشگاه خدا و رسول خدا که حبیب و ولی مطلق ایشان هستند، هر کسی به اندازه ای که علوی شده باشد، مقبول است؛ والسلام.

و در دنباله، عرض می کنید: ” فبحق من ائتمنک علی سرّه و استرعاک أمر خلقه”، من شما را قسم می دهم به حق آن کسی که شما را امین سرّ خودش قرار داده و امر خلایق را به شما سپرده، “کن لی الی الله شفیعاً و من النار مجیراً و علی الدهر ظهیراً”، بالاتر از این؟! همه کاره خدای متعال و حبیب او.

منبع: کانال تلگرامی تذکره

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *