نکته های علوی4

نکته های علوی4

 

امام صادق علیه السلام، بشنویم:
“السلام علیک یا رسول الله”
زائر خطاب به امیرالمؤمنین آنچه را که عرض شد، در زیارت ششم امیرالمومنین علیه السلام، در زیارت ایشان، از زبان و بیان صلوات الله علیه عرض می کند: “السلام علیک یا رسول الله”، در حالی که در برابر زائر وجود مقدس رسول الله صلی الله علیه و آله نیستند! در واقع زائر شهادت می دهد به اینکه امیرالمؤمنین صلوات الله علیه همان نفس نفیس رسول الله هستند.

“السلام علیک یا صفوه الله”
آن حقیقت خالص الهی وجود مقدس امیرالمؤمنین سلام الله علیه است.

“السلام علی من اصطفاه الله و اختصه”
امیرالمؤمنین فصل عاشقی خدای متعال است، برگزیده ی خدای متعال و رسولش است. آن کسی است که “واختاره من بریته”.

“السلام علیک یا امیرالمؤمنین”
زائر عرض می کند: آقا! شما امیرالمؤمنین هستید؛ یعنی شما به مؤمنین علم و معرفت می خورانید، به جانشان می نشانید، به قلبشان وارد می کنید.

“السلام علیک یا یعسوب الدین”
یعسوب دین؛ یعنی سرچشمه ی دین. در عرف عرب به ملکه ی مادر یعسوب گفته می شود. ملکه ی مادر در رابطه با تربیت زنبورهای عسل و فعالیت آنها در تولید آن شهد شفا بخش نقش اول و منحصر بفردی را دارد.

“وقائد الغر المحجلین”
زائر عرض می کند: آقا! شما پیشوای هر کسی هستید که پیشانی سفید است، باطنی نورانی، ذهنی شفاف، و رویی سفید دارد.

“السلام علیک یا باب الله”
یعنی: هر کسی اگر خواسته باشد بر خدای متعال وارد شود، بایستی بر امیرالمؤمنین علیه السلام وارد شود؛ و به ولایت ایشان بر خدای متعال وارد شود.

“السلام علیک یا عین الله الناظره”
وجود مقدس ولی الله، همان حقیقت گسترده در خلقت است، که فعلش همان فعل الله است؛ لذا: نظارت ایشان بر خلایق و اعمال آنها، همان نظارت خدای متعال بر خلایق است، اگر کسی این را باور کند، از خدای متعال حیا می کند که در خلوت و جلوت -خدای ناکرده- خلافی بکند؛ چرا که در محضر امیرالمؤمنین، و در مرآی امیرالمؤمنین است.

“و حکمته البالغه”
سبب استحکام و استواری در علم وفعلی که در خلقت و شریعت الهی است، امیرالمؤمنین است.

“ونعمته السابغه”
همه نعمتی که از سوی خدای متعال به همه ی خلایق، در همه ی عوالم فرو ریخته، امیرالمؤمنین است.

“السلام علی قسیم الجنه و النار”
هم نعمت خدای متعال امیرالمؤمنین است و هم نقمت خدای متعال امیرالمؤمنین است؛ پس به این ترتیب بهشت و جهنم از ایشان هستند و به ایشان خلق شده اند، پس بهشت و جهنم در اختیار ایشان است؛ لذا “قسیم الجنه و النار” بودن ایشان ، دلالت عقل نیز هست.

“السلام علی الأصل القدیم، والفرع الکریم”
زائر عرض می کند: آقا! اصل در خلقت شمایید؛ همان اصلی که فرع از اصلِ اصل است که رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم بوده باشند. آن فرع، آن شاخه ی کریم و بخشنده که از کرامتش بقیه خلق شده اند، بهره مند شده اند، وجود مبارک شماست.
منبع: کانال تلگرامی تذکره

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *