نکته های رمضانی 4

باسمه تعالی و بذکر ولیه
میتوانید نکته های رمضانی بخش سوم را از همینجا مطالعه بفرمایید

قسمت چهارم نکته های رمضانی

ورع

 

حقیقت روزه گرفتن در فرمایش امیرالمؤمنین صلوات الله علیه، “ورع” است.

ورع بالاتر از تقواست. تقوا یعنی حفظ کردن؛ امّا ورع یعنی پرهیز کردن؛ یعنی آنچه حرام است انجام ندهید.

معنی عمیق و وسیع “ورع” این است: هیچ کاری نکنید مگر آن کاری که از شما خواسته اند؛

یعنی: مطیع، سلم، تسلیم، ساکت بایستید و هر چه مولا فرمود و فهماند آن را انجام دهید؛

حقیقت روزه این است.

لذا همین حال هم در رمضان به آدم دست می دهد؛ یعنی به وضوح یک حالت رخوتی به آدم دست می دهد که میل به تکاپو و تلاش به کلی از آدم گرفته می شود.

اگر بتوانید خودتان را با این حال تطبیق دهید، به وضوح می یابید که در فضای حاکم بر این ماه یک حال و مزه و یک حقیقت بی اسم و وصف و رسمی وجود دارد که در ماه های دیگر نیست؛ این حال خاص در ماه رمضان به دلیل حضور همان”حقیقت” در این ماه است.


 

قرآن بصیرت و هدایت است.

 

آن حقیقت موجود در ماه رمضان، همان حقیقت قرآن است که حضور دارد. کسی که واجد قرآن شد، اتفاقی که در او می افتد همان است که قرآن به عنوان اسماء و صفات خودش از آنها نام برده است.

خدای متعال می فرماید: این کلام “علم” است؛ پس: واجد قرآن، صاحب نورانیّت علم می شود.

می فرماید: این قرآن “بصائر” است؛ پس: صاحب قرآن، واجد حقیقتی می شود که باعث گشوده شدن چشم دل او می شود و بصیرت پیدا می کند.

می فرماید: این قرآن” هدایت” است،  آیه است، بیّنه است؛ پس: کسی که قرآن را یافت، راهش را پیدا می کند، می فهمد از کجا آمده، کجا باید برود.


با حواس جمع روزه بگیرید.

 

می فرماید: این قرآن”رحمت” است؛ لذا کسی که قرآن را یافت، همه ی وجودش را محبت پر می کند، نه محبت از نوع محبت های انسانی و روابط انسانی.

می فرماید: این قرآن”بیان” است،  تبیان است، مبین است؛ لذا حقیقت برای واجد معرفت قرآن وضوح پیدا می کند.

اسامی و صفات قرآن، نشان دهنده عملکرد قرآن است؛ پس اگر قرآن در کسی بود، آن عملیّات در او اتّفاق می افتد.

لذا کافی است با حواس جمع روزه بگیرید؛

حواستان باشد که روزه اید، بعد با این حواس جمع، با توجه و تذکّر نفس بکشید و آن حقیقتی را که حال و هوای ماه رمضان است ببلعید و به این ترتیب در ضیافهالله شرکت کنید.


 

در ماه رمضان آن چیزی که وجدانی و حاصل انسان می شود، خود خدای متعال است.

 

این در طول لحظات روزه داری هست و در لحظاتی تشدید می شود که موقع افطار است.

در روایت هست که مؤمنین وقت افطار خوشحال می شوند. بعد ما خیال می کنیم چون موقع خوردن است خوشحال می شوند! نه، اگر دقت کرده باشید دم دم های افطار، انسان به وضوح توجه و وجدان شدید تری نسبت به خدای متعال دارد.

مزد هر کاری را آخرش می دهند، وقتی کسی روزمزد باشد مزد هر روزش را همان روز می دهند، و اگر ماهیانه کار کند مزد یک ماه را آخرش می دهند. ماه رمضان هر دو را دارد؛ هم روزانه می دهند و هم آخرش در عید فطر.


جزای روزه

 

در روایتی است از رسول اکرم «صلی الله علیه و آله و سلم» که می فرمایند:

” یقول الله عز وجل الصوم لی و أنا أجزی به… و للصائم فرحتان؛ فرحهحین یفطر و فرحه حین یلقی ربه…” (1)  خدای عز وجل می فرماید: روزه از آن من است و من خود جزای آن هستم … و برای روزه دار دو خوشحالی است: یکی هنگام افطار و دیگری هنگام دیدار پروردگارش.

و یافتن معنا و حقیقتی که در عید فطر است، عمیق تر از یافتن آن در افطارهای روز های قبل از آن است؛ لذا اگر حال و هوای خودتان را در عید فطر به خاطر بسپارید، در روز های سال، کم و بیش می توانید آن را تداوم بخشیده و تجدید کرده و از آن بهره ببرید.


 

تلاوت سوره قدر در وضو

 

در فضیلت خواندن سوره ی شریفه قدر هنگام وضو گرفتن فرموده اند:

که هر کس آن را بخواند چنان پاک شود که گویا تازه از مادر زاده شده است.(2)

این فضیلت برای چند لحظه بودن با سوره ی قدر است، چه برسد به دوام حضور آن در موطن نفس! و از برکات عجیب ماه مبارک، خصوصاً برای کسی که به این سوره شریفه در این ماه مواظبت کرده باشد، تواناییِ یافتن این موهبت است.

ارزش بی حد این امر و فواید غیر قابل تصور آن، برای ما وقتی آشکار می شود که به فرمایش امام باقر «علیه السلام» توجه شود که در مورد این سوره فرموده اند:

” انّها لغایهُ علمِنا” (3)

حقیقت این است که این سوره (قدر) نهایت علم ماست.

پس: مواظبت بر این سوره شریفه و داشتن آن در سینه و حضور آن در موطن نفس، به شدتی که با معنا و با توجه انجام شود، شخص را از نورانیّت علم الهی بی حدّ و وصف اهل بیت «علیهم السلام» برخوردار می کند.


 

 سوره شریفه قدر شامل همه معارف و علوم الهیه است

 

یافتن سوره  شریفه قدر در موطن نفس و بردن آن با خود به بیرون از ماه مبارک عجیب ترین عیدانه رمضانی و شریف ترین آنهاست.

“معرفت خدای متعال”، چرا که:

قرآن مجید و از جمله سوره قدر، کلام الله اند و خدای متعال در کلامش تجلی فرموده و خود را تعریف کرده است.

این سوره و کل قرآن مجید خطاب به رسول الله «صلی الله علیه و آله وسلم» است؛ پس: وجود مبارک ایشان نیز در این سوره حضور داشته و لذا تعریف می شوند.

“لیله”، وجود مبارک و روح مطهر صدیقه طاهره «سلام الله علیها» ست؛

پس: وجود مبارک ایشان نیز حاضر و تعریف می شوند.


 

علوم نهفته در سوره قدر

آنچه نازل شده؛ یعنی”هُ “، قرآن مجید است که حقیقت آن امیرالمؤمنین «علیه السلام» می باشد؛ پس: همه علم کتاب الله و معرفت ولی الله نیز در این سوره هست.

در این سوره خبر از نزول ملائکه به امام عصر «علیه السلام» داده شده؛ پس: معرفت ملائکهالله و مالک و ملیک آنان، که ولی وقت باشد نیز تعریف می شود.

و نیز خبر از هر امری که تسلیم حکم خدای متعال و ولی اوست؛ یعنی: ” کل أمر سلام”.

در این سوره خبر از طلوع فجر ظهور الهی امام زمان «علیه السلام» داده شده؛ پس: ظهور و آنچه وقایع در آن است در این سوره شریفه شناسانده شده اند.

در این سوره وقایع ایام رحلت رسول الله «صلی الله علیه وآله وسلم»، تا ظهور صاحب الزمان «صلوات الله علیه» شناسانده شده؛ لذا: علم به وقایع بعد از رحلت تا نهایت منتهی به قیامت در این سوره آورده شده است.


 

سرورم، یا صاحب الزمان!

 

در این زمان و امروزه، حقیقت ماه مبارک و روزه و همه لحظه های زیبای آن شما هستید.

زیباترین لحظه های سکینه و با این همه، ناتمامی، بیقراری و چشم انتظاری؛ زیباترین لحظه های با شما بودن و بس نبودن.

من شما را پیش خودم، در دلم نگه می دارم. آنجا برای شما به اندازه کافی جا هست؛ منِ نقطه و یا صفر که جایی نمی گیرم، و در ضمن آنجا همه اش مال شماست، من سرایدار جاهل غافل آنجا بوده ام؛ لذا شما می توانید این مقصر را از آنجا بیرون کنید. ولی با رحمت و رأفت و کرم و محبت و عطوفت و قدرت خدای متعال که شما هستید، سفید کردن سرسوزنی سیاهی مگر کاری دارد؟ هنر شما عزیزانِ خدای متعال خوبی به بدان است.

آقا جان! برادران یوسف او را به زر ارزان فروختند، ولی رویمان سیاه، ما شما را به هیچ می فروشیم؛ کمترین توجه به هر چیزی، توجه ما را از شما برمی گرداند؛ غافل می کند.

“وارحمنا و اغفر لنا و تفضل و تصدق علینا انّ الله یحب المتصدقین”

 

 


منابع:
1. الفقیه ۷۵:۲

2. الفقه الرضا علیه السلام: ۷۰

3. کنزالدقائق ۱۴: ۴۲۷

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *