سفارش رسول خدا به ابوذر قسمت آخر

سفارش رسول خدا به ابوذر قسمت آخر

 

سفارش رسول خدا به ابوذر
قسمت 9 قسمت آخر

اى ابوذر!از غیبت بپرهیز که به طور قطع غیبت بدتر از زنا است. پرسیدم:پدر و مادرم فدایت، این چگونه قابل تصوّر است‌؟ پیامبر صلّى اللّه علیه و اله فرمود:براى اینکه زناکار توبه مى‌کند، خداوند توبه‌اش را مى‌پذیرد ولى اگر غیبت کننده توبه کند، خداوند نمى‌پذیرد تا اینکه صاحب حق آن را حلال نماید.
اى ابوذر!دشنام دادن به مسلمان فسق و گناه است و با مسلمان جنگ کردن کفر به شمار مى‌آید و گوشت مسلمان را خوردن(یعنى غیبت کردن او)معصیت کردن خداست و حرمت مال او مثل حرمت خون اوست.
عرض کردم:اى پیامبر خدا،غیبت چیست‌؟ فرمود:برادر خود را طورى یاد کنى که خوشایندش نیست. گفتم:اگر آن عیب در آن شخص وجود داشته باشد چگونه است‌؟ فرمود:اگر آن عیب در او باشد آن غیبت به شمار مى‌آید و اگر چنین عیبى در او نباشد به طور قطع تهمت است.
اى ابوذر!هرکه از برادر مسلمان خود دفاع نماید و غیبت را از او دفع کند بر خداوند عزّتمند لازم است او را از آتش جهنم آزاد نماید.
اى ابوذر!کسى که در نزد او غیبت مسلمانى به میان مى‌آید و او توانایى دفاع و یارى غیبت شونده را دارد و او را یارى مى‌کند،خداوند عزّتمند در دنیا و آخرت او را یارى خواهد کرد و اگر توانایى یارى را دارد، ولى یارى نکند،خداوند نیز در دنیا و آخرت او را یارى نخواهد کرد.

اى ابوذر!قتّات داخل بهشت نمى‌شود.پرسیدم:قتّات کیست‌؟ فرمود:سخن‌چین است.
اى ابوذر!سخن‌چین در آخرت از عذاب الهى راحتى نخواهد یافت.
اى ابوذر!هرکه در دنیا دو رو و دو زبان باشد پس در آتش جهنم نیز دو زبان خواهد بود.
اى ابوذر!مجالس به امانت است(نباید سخنان مطرح شده در آنجا که احتمال ضرر به کسى را دارد در جایى نقل شود)و افشا کردن رازى که برادر مسلمان آن را با تو در میان گذاشته، خیانت است، پس از این خیانت برحذر باشد و از مجلس خویشاوندان(که در آنجا غیبت و تهمت و سخن‌چینى مى‌شود)دورى کن.
اى ابوذر!از جمعه تا جمعه، روزهاى دوشنبه و پنج شنبه اعمال اهل دنیا به خداوند متعال تقدیم مى‌شود و بندۀ مؤمن مورد مغفرت قرار مى‌گیرد مگر بنده‌اى که بین او و برادرش کینه و کدورتى باشد. پس مى‌گویند:عمل این دو مؤمن را واگذارید تا اینکه با هم آشتى نمایند و کدورت‌ها را دور ریزند؛ زیرا با جدایى عمل پذیرفته نیست.
اى ابوذر هرکس دوست داشته باشد که مردم در برابرش بایستند درحالى‌که خودش نشسته است باید نشیمنگاهش را از آتش پر کند.
اى ابوذر هر کس بمیرد و به اندازۀ ذرّه‌اى، کبر در دلش باشد بوى بهشت را نمى‌یابد مگر اینکه پیش از آن توبه کرده باشد.
مردى گفت:اى رسول خدا من زیبایى را دوست دارم.حتى دوست دارم بند تازیانه و کفشم زیبا باشند.آیا از این موضوع برایم بیمناک مى‌شوى‌؟
حضرت فرمودند:دلت چگونه است‌؟ او گفت:دلم را عارف به حقّ‌ و مطمئن به او مى‌یابم.
حضرت فرمودند:این کبر نیست.کبر این است که حق را ترک کنى و از حق به چیز دیگرى درگذرى و چنان به مردم بنگرى که گویا آبروى هیچ کس همچون آبروى خودت و خون هیچ کس همچون خون خودت نیست.
اى ابوذر بیشتر کسانى که به دوزخ مى‌روند فخرفروشان‌اند.
مردى گفت:اى رسول خدا آیا کسى از کبر نجات مى‌یابد؟ حضرت فرمودند:بله با پشمینه پوشیدن و سوار شدن بر الاغ و دوشیدن بز و نشست و برخاست با بیچارگان.
اى ابوذر هرکس کالایش را خودش بردارد از کبر دور است.یعنى آنچه را از بازار مى‌خرد. اى ابوذر هرکس که جامه‌اش را با تکبر به دنبال بکشد خداوند والا تا روز قیامت به او نمى‌نگرد. اى ابوذر پوشش مؤمن تا نیمه‌هاى ساق است و عیبى ندارد جامه‌اى دیگر بپوشد که میان آنجا و قوزک پایش باشد.
اى ابوذر هرکس جامه‌اش را وصله بزند و کفشش را تعمیر کند و صورتش را خاک آلوده کند از کبر دور است.اى ابوذر هرکس دو پیراهن داشته باشد باید یکى را بپوشد و دیگرى را براى برادرش بگذارد.
اى ابوذر در امّتم مردمانى خواهند بود که در میان نعمت ها به دنیا مى‌آیند و از آنها مى‌خورند. اندیشه‌شان خوراک و پوشاک رنگین است و به سخن گفتن ستایش مى‌شوند، آنان بدترین مردمان امّتم هستند.
اى ابوذر هرکس با وجود توانایى بر زیبا پوشیدن به خاطر فروتنى براى خداوند آن را ترک کند،خداوند از زینت‌هاى بزرگوارى او را مى‌پوشاند.
اى ابوذر خوشا حال کسى که براى خدا فروتنى نماید نه اینکه از روى کمبود(دنیایى و دینى)فروتنى کند و ذلیل گرداند نفس خود را و این حالت به خاطر نیاز نباشد و اندوخته‌اى را که نه از گناه به دست آورده ببخشد و با بیچارگان مهرورزى کند و با اهل فقه و حکمت بیامیزد.
خوشا کسى که درونش شایسته و بیرونش نیکو باشد و بدى‌اش را از مردم برکنار دارد.
خوشا کسى که به علمش عمل کند و زیادى مالش را ببخشد و از زیاده‌گویى دریغ کند.
اى ابوذر جامه‌هاى زبر و ضخیم بپوش تا فخر در تو راهى نیابد.
اى ابوذر در آخر الزمان مردمانى در تابستان و زمستانشان پشمینه مى‌پوشند درحالى‌که مى‌پندارند به این سبب بر دیگران برترند.آنان کسانى هستند که فرشتگان آسمان ها و زمین لعنتشان مى‌کنند.
اى ابوذر آیا تو را از اهل بهشت خبر ندهم‌؟من عرض کردم:چرا اى رسول خدا صلّى اللّه علیه و اله،فرمودند:هر ژولیدۀ خاک آلود ژنده‌پوشى که به او اعتنا نمى‌شود اگر براى چیزى به خداوند سوگند یاد کند،خداوند آن را ادا مى‌کند.
أمالی شیخ طوسی / ترجمه حسن زاده ؛ ج 2 , ص 345

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *