در یاد سفر قسمت چهل و چهارم

در یاد سفر قسمت چهل و چهارم

 

باسمه تعالی و بذکر ولیه

دین مجموع رضایت های خدای متعال است. دین مجموع رضایت هاست نه کراهت ها. “لا اکراه فی الدین” (آیه الکرسی) لذا در متدین شدن یعنی متخلق شدن به دین باید با رغبت و رضایت وارد شد. وگر نه اصلا دین در انسان تحقق پیدا نمی کند. بر این اساس ممکن است شما بگویید مگر می شود؟ آدم مگر دست خودش است؟ باید عرض کنم بله دست خود انسان است! شما اینکار را انجام دهید ببینید می‌ شود یا نمی شود.اینگونه که در آنچه که از احکام و سنن و آداب شرعیه، که شما می دانید که باید انجام بدهید اما میلتان نمی کشد،
شوق ایجاد کنید. چون اگر آدم شوق داشته باشد انجام می دهد دیگر! وقتی شوق داشت، اصلا بی صبرانه انتظار می کشد که آن لحظه برسد (موقع انجامش) و دست به آن کار بزند. نه خواب می فهم، نه خستگی می فهمد.
این راهش همین است. شما در خودتان به یاد آن مقوله که می افتید، مشتاقانه با آن برخورد کنید. با اشتیاق با آن مسئله برخورد کنید. به فرض برای نماز شب، روز که بیکار هستید، در خودتان تصور حال خوش نماز شب را بکنید که مطمئنا خوانده اید و داشته اید و اینکار را که انجام دهید، یک دفعه دو دفعه نه! اینقدر انجام دهید که دل شما از شدت اشتیاق آب بشود. بعد آن وقت می بینید با هر خستگی که شب بخواهید بخوابید، با اشتیاق برای نماز شب می خوابید و لذا راحت هم بیدار می شوید.
اگر انسان با این حال و هوا مدتی در بی کاری هایش زندگی کند، این اشتیاق در آدم پا می‌گیرد. لذا در اولین فرصتی که باید این کار را بکند با اشتیاق تمام می کند و البته این عمل ارزش دارد.
لذا هر صفت بدی که انسان در خودش سراغ دارد و می خواهد از بین ببرد، همان مقوله را شما در خودتان با نفرت با آن برخورد کنید، خواهید دید که خیلی طول نمی‌کشد که آن صفت در شما عقب نشینی می کند.
آدم چندین بار که این طوری با خودش خلوت کند و با رغبت با این صفت و با این رفتار برخورد کند با خودش، ‌بعد وقتی یک همچنین مقوله ای پیش می آید رفتار آدم تفاوت می کند و به همین نحو عمل می کند. “و انما الاعمال بالنیات”‌ (وسائل الشیعه / جلد 1 / صفحه 48) آنچه در باطن ما هست، در اعمالمان ظاهر می شود.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *