در یاد سفر قسمت بیست و هشتم

در یاد سفر قسمت بیست و هشتم

 

باسمه تعالی و بذکر ولیه

در یاد سفر قسمت 28

از آیاتی که به مناسبت توصیه به ذکر الموت و انحای ذکر الموت گفته شد، در مورد موت و بعد از آن، امر به نظر و تقوی شده است. پس بالملازمه نتایج ذکر الموت از دید قرآن مجید همان آثار نظر یعنی نگاه همراه با تفکر و تعمق و تقوا خواهد بود.
این مطلب را بطور کلی شما بدانید، نظر باعث استبصار یعنی باز شدن چشم دل و در نتیجه موجب دیدن حقیقت و رسیدن به معرفت، بعد به دنبال آن گرایش به عمل صالح یا به تبع این دو گرایش به عمل صالح، در همه ابعاد خواهد بود.
انسان وقتی حقیقت را یافت، دل داده آن می شود. بلکه گم گشته اش را پیدا می‌کند. وقتی علم یافت به آنچه که نیکی است اقبال می کند و از آنچه زشتی است اعراض می کند. نکته‌ای که دانستنش لازم است، این است که اصلا عصمت اولیاء و انبیاء «صلوات الله علیهم اجمعین‌» به اجبار خدای متعال که نیست، بلکه آن عصمت یک مبنایی دارد. یعنی باز داشته شدن آنها از زشتی، آن مقدمه ومبنا علم آنهاست در واقع.
سوره یوسف را شما خوانده اید و تامل و دقت هم داشته اید. در آنجا خدای متعال در برخورد حضرت یوسف با ذلیخا تعبیری دارند. “ وهم بها لو لا ان رای برهان ربه ” ذلیخا به ایشان میل کرد، قصد کرد. او هم قصد می کرد اگر برهان خدایش را نمی دید. اینجا در واقع یک نمونه ای از تحقق عصمت، در یک مورد گناه، در یک نبیی از انبیاء خدای متعال توضیح داده شده است.
امیر المومنین «صلوات الله علیه» می فرماید: “ لو کشف الغطا ما ازددت یقینا ” اگر پرده ها کنار زده شود، به یقین من چیزی اضافه نمی شود. یعنی به هر چه که هست من بینا هستم. این طرف پرده یا آن طرف پرده. بچه تا وقتی دستش را به آتش می زند که نداند آتش چیست. وقتی یک بار زد و دستش سوخت، چون حالا برایش علم و فهم حاصل شده، دیگر حالا دستش را به آتش نمی زند. ما زشتی را به این دلیل انجام می دهیم که نمی فهمیم زشتی یعنی چه؟ این به این دلیل است که چشم دل ما به آن بسته است.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *