خدا و قوانین عالم

قوانین

 

به این عبارات دقت کنید!

آب در دمای ۱۰۰ درجه به جوش می آید.

 

نیروی جاذبه زمین همه اشیاء سطح خود و یا نزدیک به سطح خود را به طرف مرکز خود می‌کشد.

 

اجسامی که چگالی بالاتری نسبت به آب دارند، در آب فرو می روند. به همین دلیل یک کنده درخت روی آب می ماند اما یک قطعه آهن در آب فرو می رود.

 

وجود اکسیژن برای تنفس بشر لازم و حتمی است.

 

تراکم هوا با ارتفاع کاهش می یابد، لذابا افزایش ارتفاع، فشار هوا نیز کم می شود.

 

توارث از صفات ویژه تمام موجودات زنده است.

 

این ها نمونه هایی از «حقایق» عالم خلقت هستند. تعداد این «قوانین» که خدای متعال در عالم طبیعت وضع کرده؛ از حساب ما خارج است! (برای نمونه کافیست تنها کمی در خلقت خودمان دقیقتر شویم!)

 

این قوانینِ عالم طبیعت برای همه موجودات (عاقل و غیر عاقل) وضع شده، و ما انسان‌ها هم از این قضیه مستثنا نیستیم. ما بخواهیم یا نخواهیم امکان تغییر بسیاری از این قوانین را نداریم. (مانند توارُث و انتقال ژن ها)

 

 

 

 

نکته مهم اینجاست که همه ما با این قوانین کنار آمده ایم، بر اساس همین قوانین زندگی می کنیم و وجود این قوانین را نافی مهربانی خدای متعال نمی دانیم….

 

مثلاً کسی نمی گوید خدایا تو که مهربانی، چرا دمای جوش آب را به دلخواه ما نگذاشتی؟ کاش برخی زمانها نیروی جاذبه وجود نداشت تا انقدر برای بالانگه داشتن برخی چیزها وقت و هزینه صرف نمی کردیم!

شما هم که این عبارات را می خوانید برایتان خنده دار و بی معنی جلوه می کند!

 

هر عاقلی این را حقّ خالق و صاحب این عالم می داند که:

هر طور که صلاح میداند و حکمتش اقتضا می کند، در این عالم قانون وضع کند.

لذا اگر عقل ما وجود خالقی حکیم را گواهی داد، دیگر غیرعاقلانه است که بگوییم چون فایده و حکمت فلان قانون را کشف نکردیم، آن را زیر سؤال می بریم!

 

 

هر عاقلی می یابد که دایرهٔ ادراکات او واقعاً محدود است، هنوز حوزه هایی ناشناخته در این عالم برای همین انسان عاقل باقی مانده.

اعترافات بزرگان در محدود بودن فهم و دانش بشری، خود گواه این مدّعاست. هنوز علت شماری از پدیده ها کشف نشده. برخی مسائل در حوزه ی علوم تجربی، از آزمون و خطا در امان نیستند. رشد دانش بشر  و خط بطلان کشیدن بر برخی گزاره های علمی و تجربیات پیشین، نشان دهندهٔ محدودیت حوزهٔ فهم و دانش ماست.

 

 

حال انصاف است برای خدایی که خالق و مالک همه چیز است،حق قانون گذاری(در حوزه هایی غیر از عالم طبیعت) قائل نباشیم؟

آیا نظام مند بودن برای همه زیباست اما برای خدا خیر؟!

چرا فکر می کنیم قوانین الهی تا زمانی که دست و پا گیر ما نشده اند و مطابق میل ماهستند، قابل تحسین اند؟!

 

آیا عاقلانه و منصفانه است که :

 

به بهانهٔ«مهربانی و عطوفت پروردگار» قوانین او را زیر پا بگذاریم و به اسم عرفان حقیقی، این حق را به خالق و مالک این عالم ندهیم که در هر حیطه ای که صلاح می داند برای بنده اش(که ما باشیم!) قانون و ضابطه ای قرار دهد.

 

ما  نه تنها به قوانین و ضوابط عالم طبیعت پای بندیم، بلکه وجودشان را  تحسین می کنیم و آن ها را نشانه وجود خالقی حکیم می دانیم.

 

پس چه شد که وقتی همان مالک و پروردگار حکیم فرستاده ای فرستاد و ما را از قوانین بندگی اش، از نحوهٔ مطلوب ارتباط با خودش، از آنچه که برای بندگانش دوست دارد و آنچه برای آنها نمی پسندد، خبر داد، رو تُرش کردیم و به نظرمان بی دلیل آمد که اطاعت کنیم .

 

گفتیم خدایی که غنی و مهربان است چه نیازی به این ضابطه ها دارد؛ دلت را پاک کن!

برای خدا چه فرقی دارد که من نمازبخوانم یا نخوانم !

اصلاً خدایی که انقدر مهربان است، چه نیازی به واسطه دارد!

و غافل شدیم از اینکه « اقیموا الصلوه» ها و «و ابتغوا الیه الوسیله» ها هم، «قانون» بودند مثل همه قوانین دیگر عالم طبیعت!

یادمان رفت که:

خدا برای روابط ما در جامعه هم باید و نبایدی دارد.

خالق ما در هر زمان، نماینده ای خاص دارد که علم، قدرت و عصمت از جانب خدای متعال به ایشان اعطا شده است.

خدای متعال تبیین دین (همان مجموعه قوانین بندگی که سعادت ما را تضمین میکند) را بر عهدۀ همین نمایندگان خویش قرار داده است.

قرآن کلام خداست و پروردگار، برای فهم مقصود و مُراد خودش، ما را به همان نمایندگان اختصاصی ارجاع داده است. چرا که دانش قرآن به اذن الهی نزد ایشان است.

خدا گاهی برای زمان ها و مکان هایی، شرایط ویژه قرار می دهد.

و …

 

شکی نیست که: من چه بر طبق رضایت صاحبم عمل کنم یا نکنم؛  درجه ای به  ربوبیت او  اضافه یا  از آن کم نمی شود!

این دنیا فرصتی است برای اینکه من نشان دهم «بنده»ی مطیع خدای حکیم  هستم‌.

 

 

@haghayeghe_nagofte

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *