به سوی محبوب 1

به سوی محبوب، قسمت چهارم

به سوی محبوب 1

رمز فاطمی شدن

نقش ویژه مناسبت ها، بهره برداری تربیتی از آن در جهت رسیدن به معنایی است که در آن مناسبت گرامی داشته شده است و ایام منسوب به ساحت مقدسه صدیقه کبری حضرت فاطمه زهرا “سلام الله علیها و آلها” نیز چنین است. یکی از خصوصیات شخصی و اصلی فاطمی، این است که رضایت الهیه در رضایت آن حضرت علیها السلام است.

پیامبر اکرم صلی‌ الله‌ علیه‌ و آله فرمودند:

“ان الله تعالی یغضب لغضب فاطمه و یرضی لرضاها”

(بحارالأنوار ۲۶ / ۲۷۲)

به راستی که خدای متعال غضب می کند به غضب فاطمه و راضی می شود به رضایت او
از القاب حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها «راضیه» و «مرضیه» می‌باشد و چنین است که کسانی که حجیّت وجود مبارک ایشان را پذیرفته و به محبت و هدایت ایشان بندگی می کنند، برای راضیه و مرضیه شدن تلاش می کنند.
اما کلید گشایش در این امر، و رمز آن، «راضی» بودن است؛ راضی بودن به حوادث و وقایع ناخواسته؛ ملایمش را با شکر، و شدیدش را با صبر بدون شکایت پذیرفتن.

 

…. به سوی محبوب، قسمت سوم ….

 

و توصیه هایی برای طلب تشدید محبّت به ساحت مقدّسه صدّیقه کبری سلام الله علیها

به فرموده رسول اکرم صلّی الله علیه و آله، آن حضرت روح و قلب ایشانند؛ لذا جان ایشانند! چه کسی نزدیک تر از جان به جانان؟!

– اقامه عزا برای ایشان نه فقط در فاطمیّه بلکه همچون مصیبت کربلا همیشه و هرگاه و بی گاه. مصیبت کربلا اگر چه اعظم است ولی مصیبت در و دیوار و مسمار سوزناک تر است.

– مداومت به خواندن حدیث کساء.

– توجّه به حضور معظّمٌ لها در نماز ظهر و مغرب.

– خواندن سوره قدر در یکی از رکعات هر نماز با توجّه به این که فرمودند: اللیله فاطمه.

– خواندن نماز جناب جعفر طیّار به نیابت از ایشان به تمنّای محبّت حضرتش؛ خصوصاً در اوّلین روز هر ماه قمری.

– رسیدگی و دستگیری از سادات نیازمند از طرف ایشان.

– گریه بر سیّدالشّهدا علیه السّلام از طرف ایشان.

– مواظبت بر صلوات کبیره فاطمیّه که در اواخر مفاتیح در ضمن صلوات بر حجج طاهره علیهم السّلام نقل شده است.

– انجام اعمال مستحب و خیرات و مبرات نیابتاً از طرف ایشان و هدیه به ساحت مقدّس امام زمان علیه السّلام.

 

و در هر حال معرفت و محبت فاطمه زهرا متعلق به خود ایشان است؛ لذا آنرا باید از خود محبوب تمنا کرد، به هر زبان و بیانی که موثرتر بوده باشد. که موفقیت در دعا مرهون صداقت و سماجت در آن است.

راضی بودن، درگاه ورود به معنای فاطمی و مرضیه شدن و سپس رسیدن به عبودیت و ولایت الهیه و استقرار در جنت الهیه و نوشیدن مدام از نعمت معرفت و محبت الهیه است.

کلام علی مرتضی علیه السلام را مگر نشنیده اید که می فرماید:

«نحمده علی آلائه کما نحمده علی بلائه»؛

ما او (خدای متعال) را برای بلایش همچنان ستوده و ستایش می کنیم که برای نعمت هایش؛

(نهج البلاغه: ط ۱۱۴)

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *