محبوب

به سوی محبوب، قسمت چهارم

محبوب

به سوی محبوب، قسمت چهارم

رمز فاطمی شدن

نقش ویژه مناسبت ها، بهره برداری تربیتی از آن در جهت رسیدن به معنایی است که در آن مناسبت گرامی داشته شده است و ایام منسوب به ساحت مقدسه صدیقه کبری حضرت فاطمه زهرا “سلام الله علیها و آلها” نیز چنین است. یکی از خصوصیات شخصی و اصلی فاطمی، این است که رضایت الهیه در رضایت آن حضرت علیها السلام است.

پیامبر اکرم صلی‌ الله‌ علیه‌ و آله فرمودند:

“ان الله تعالی یغضب لغضب فاطمه و یرضی لرضاها”

(بحارالأنوار ۲۶ / ۲۷۲)

به راستی که خدای متعال غضب می کند به غضب فاطمه و راضی می شود به رضایت او
از القاب حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها «راضیه» و «مرضیه» می‌باشد و چنین است که کسانی که حجیّت وجود مبارک ایشان را پذیرفته و به محبت و هدایت ایشان بندگی می کنند، برای راضیه و مرضیه شدن تلاش می کنند.
اما کلید گشایش در این امر، و رمز آن، «راضی» بودن است؛ راضی بودن به حوادث و وقایع ناخواسته؛ ملایمش را با شکر، و شدیدش را با صبر بدون شکایت پذیرفتن.

 

…. به سوی محبوب، قسمت سوم ….

 

و توصیه هایی برای طلب تشدید محبّت به ساحت مقدّسه صدّیقه کبری سلام الله علیها

به فرموده رسول اکرم صلّی الله علیه و آله، آن حضرت روح و قلب ایشانند؛ لذا جان ایشانند! چه کسی نزدیک تر از جان به جانان؟!

– اقامه عزا برای ایشان نه فقط در فاطمیّه بلکه همچون مصیبت کربلا همیشه و هرگاه و بی گاه. مصیبت کربلا اگر چه اعظم است ولی مصیبت در و دیوار و مسمار سوزناک تر است.

– مداومت به خواندن حدیث کساء.

– توجّه به حضور معظّمٌ لها در نماز ظهر و مغرب.

– خواندن سوره قدر در یکی از رکعات هر نماز با توجّه به این که فرمودند: اللیله فاطمه.

– خواندن نماز جناب جعفر طیّار به نیابت از ایشان به تمنّای محبّت حضرتش؛ خصوصاً در اوّلین روز هر ماه قمری.

– رسیدگی و دستگیری از سادات نیازمند از طرف ایشان.

– گریه بر سیّدالشّهدا علیه السّلام از طرف ایشان.

– مواظبت بر صلوات کبیره فاطمیّه که در اواخر مفاتیح در ضمن صلوات بر حجج طاهره علیهم السّلام نقل شده است.

– انجام اعمال مستحب و خیرات و مبرات نیابتاً از طرف ایشان و هدیه به ساحت مقدّس امام زمان علیه السّلام.

 

و در هر حال معرفت و محبت فاطمه زهرا متعلق به خود ایشان است؛ لذا آنرا باید از خود محبوب تمنا کرد، به هر زبان و بیانی که موثرتر بوده باشد. که موفقیت در دعا مرهون صداقت و سماجت در آن است.

راضی بودن، درگاه ورود به معنای فاطمی و مرضیه شدن و سپس رسیدن به عبودیت و ولایت الهیه و استقرار در جنت الهیه و نوشیدن مدام از نعمت معرفت و محبت الهیه است.

کلام علی مرتضی علیه السلام را مگر نشنیده اید که می فرماید:

«نحمده علی آلائه کما نحمده علی بلائه»؛

ما او (خدای متعال) را برای بلایش همچنان ستوده و ستایش می کنیم که برای نعمت هایش؛

(نهج البلاغه: ط ۱۱۴)

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *