باب الحسین 40

باب الحسین 40

 

گریه­ های امام عصر برای امام حسین صلوات ­الله­ علیهما

واقعه­ ی­ کربلا عوالم را به آتش­ کشیده و فرمایش امام زمان علیه ­السَّلام در ظهورشان: «یا أهلَ العالَم انَّ جَدِّیَ الحُسَین قَتَلوهُ عَطشاناً»1 ای اهل عالَم! به راستی که جدّم حسین را تشنه کشتند، آدم­ ها را به آتش خواهد کشید.

واقعه ­ی کربلا، ظهور سیّدالشّهدا صلوات الله ­علیه است، و ظهور صاحب الزّمان صلوات ­­الله ­علیه ظهوری در آن ظهور؛ نورٌ علیٰ نور است: نور معرفت و نور محبّت؛ لذا: کسی را از آن سعادت مفرّی نیست، مگر کسی که از شقاوت اوّلی و دومی کاسه ­ای سیرآب نوشیده باشد.

اگر قرار باشد ظهور فراگیر و مقبول عامّه­ رخ دهد، لاجرم باید از مردمان دلربـایی و دلبـری شود؛ لذا: آن ظهور مسعـود مسرور و مسرّت­ بخش به عنایت حق تعالی، به شکفتن محبّت الاهیّه ­ی گسترده در خلقت و خلایق رخ خواهد داد. این دلبری و دلربایی در جلوه­ ی جانانه ­ی سیّدالشّهدا صلوات ­­الله ­علیه که در شب عاشورا بود، روز عاشورا تتمیم و تکمیل شد. سرشاری محبّت بین خدای متعال و ایشان، شب و روز عاشورا داغ محبّت بر خلق و خلایق گذاشت و به همین سبب بود که زمین و آسمان از مصیبت آن محبوب خون گریستند و وجود مطهّر و مقدّس بقیّه اللّه صلوات ­­الله ­علیه هر صبح و شب.

کسانی که حضور در حضرت بقیّهاللّهی صلوات ­­الله ­علیه دارند، از موارد تـذکّرشان، ساحت قـدسی سیّدالشّهدا صلوات ­­الله­ علیه صباحاً و مساءً می­باشد؛ به دلیل آن­چه خود امام عصر صلوات ­­الله­ علیه خطاب به جدّ مظلومشان عرض می­ کنند:

«فَلَأندُبَنَّکَ صَباحاً وَ مَساءً وَ لَأبکِیَنَّ عَلَیکَ بَدَلَ الدُّموعِ دَماً.»2

پس صبح و شام بر تو ندبه می­کنم و البتّه به جای اشک بر تو خون می­ گریم.( این که امام زمان علیه­ السّلام می­ فرمایند که من هر صبح و شام به جای اشک، خون گریه می­ کنم، واقعیّتی است که فهم آن موکول به عنایتی است که در سایـه­ ی آن، چگونگی واقعه درک می­ شود و البتّه این اتّفاق و فضیلت مانند بعضی از فضایل اهل بیت علیهم­ السّلام برای بعضی از شیعیان آنان علیهم­ السّلام و آن هم بعضاً در مرتبه­ ی نازل­تری اتّفاق می ­افتد)

«اسیر الکُربات» و «قتیل العبراتِ» کدامین اندوه ­هایی که از شدّت عظمت، وجود مبارک ولیّ اللّه را اسیر خود کرده است؟! و کدامین اشک­ هایی که از شدّت آتش آن، خرمن وجود مبارک او را سوخته و خاکستر کرده است؟!

بیت ذیل از حافظ، در بیان واقعه­ ی کربلا و آثار بعدی آن در بین مردم، خصوصاً در مدینه است:

رسم عاشق­ کشی و شیوه­ ی شهرآشوبی

جامه ­ای بود کـه بـر قامت او دوخته بود

امام باقر علیه ­السَّلام فرمودند:

«نَظَرَ النَّبیُّ صلَّی ­الله علیه­ وآله­ وسلّم إلَى الحُسَینِ بنِ عَلیٍّ علیهماالسَّلام و هُوَ مُقبِلٌ، فَأجلَسَهُ فی حِجرِهِ، و قالَ: إنَّ لِقَتلِ الحُسَینِ حَرارَهٌ فی قُلوبِ المُؤمِنینَ لا تَبرُدُ أبَداً. ثُمَّ قالَ علیه ­السَّلام: بِأبی قَتیلُ کُلِّ عَبرَهٍ. قیلَ: و ما قَتیلُ کُلِّ عَبرَهٍ یَا بنَ رَسولِ اللهِ؟ قالَ: لا یَذکُرُهُ مُؤمِنٌ إلّا بَکىٰ.»3

پیامبرصلَّی­ الله علیه ­وآله به حسین­ بن­ علی علیهما­السَّلام نگریستند در حالی­که می ­آمد، پس او را در آغوش خود نشاندند و فرمودند: به­ راستی که از برای کشته ­شدن حسین، حرارتی در قلب­ های مؤمنان است که هرگز سرد نمی­ شود. سپس آن حضرت علیه­ السَّلام فرمودند: پدرم به فدای کشته­ ی هر اشک. عرض شد: ای فرزند رسول خدا! کشته­ ی هر اشک یعنی چه؟ فرمودند: هیچ مؤمنی او را یاد نمی­ کند مگر این­که می­ گرید.

پس اگر به نیابت از طرف ساحت مقدّس ایشان، آن­چه که ایشان انجام می­ دهند و به آن عمل می­ کنند، عمل شود؛ یعنی سر بر مُهر کربلا گذارده و تصوّر کربلا را کرده و گریسته و هدیّه به ساحت مقدّس خانم سلام ­الله­ علیها شود، در تحقّق ولایت امام زمان علیه ­السَّلام(چرا که رفتار و عملکرد ساحت مقدّس ولیّ عصر صلوات ­الله ­علیه بر اساس رضایت حضرت صدّیقه­ ی کبریٰ و موافقت باایشان است، صلوات ­الله ­علیها، و در حضور و یا ظهور آن­حضرت نیز همین قاعده حکم­ فرماست؛ پس: به نیابت از طرف ایشان، عمل کردن و هدیّه­ ی آن به ساحت مقدّسه­ ی حضرت زهرای مرضیّه صلوات­ اللّه­ علیها، سبب ظهور آن­ حضرت در موطن نفس انسان می ­تواند باشد إن شاء اللّه و علیّ­ بن ­ابی­طالب علیه ­السّلام) و محبّت سیّدالشّهدا و آثار واقعه­ ی کربلا و الحاق به کربلا، در انسان إن شاء اللّه الرّحمان تأثیر شگرفی می­ گذارد؛ پس: سر بر مُهر تربت کربلا گذاشته و تصوّر کربلا را کرده و گریه کن و آن را هدیّه به محضر مقدّس زهرای اطهر کن، سلام­ الله­ علیها. و الحمد للّه ربّ العالمین.

برگرفته از کتاب باب الحسین

اثر حسین درگاهی

الزام النّاصب 2 : 282، از موائد
المزار الکبیر : 501
مستدرک الوسائل 10 : 318، از مجموعه الشّهید

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *