او با شماست هر جا که باشید 15

او با شماست هر جا که باشید 15

 

باسمه تعالی و بذکر ولیه
یکی دیگر از راه هایی که خدای متعال خودش را به انسان معرفی کند، همان است که شما به آیات تکوینی خدا نظر کنید و با نظر خودتان و با حالت سؤالی خودتان را با نشانه های خدای متعال مواجه می کنید. و این زمینه معرفی خدای متعال را توسط خودش در خودتان فراهم می کنید. باز اگر دقت کنید زمینه معرفی، در این نحوه باز انقطاع است. پس مواجه کردن انسان، خودش را با آیات خدای متعال، که در واقع نشانه های او هستند، فراهم کردن زمینه معرفی خداست، به خود خدای متعال. حالا در آن نوع اول که گفتیم، آیات انفسی بود. این نوع آیات، آفاقی است. آیات قرآنی هم یک نوعش است.
یک نوع هم هست که باعث شکفته شدن این معرفت فطری در انسان می شود. (یعنی معرفتی که انسان داشته ولی فراموشش کرده)، هم باعث افزایش معرفت می شود. یعنی خدای متعال اگر عنایت کند و تفضل کند، خودش را بیشتر معرفی می کند و آن، مبادرت به عبادات خداوند است. انجام دادن اعمالی که خدای متعال فرموده و انجام دادن اعمال، به نحوی که خدای متعال فرموده است، هر دو نوعش.
تمام زندگی را و اعمالش را خدای متعال، در دینش تعیین فرموده که چه شکلی انجام بشود. لذا زندگی کردن به نحوی که خدای متعال خواسته با این نیت، که چون خدای متعال خواسته من این کار را می کنم، این زندگی باعث شکفته شدن و به یاد آوری آن معرفت فراموش شده، و از طرفی به عنایت خدای متعال، زیاد شدن آن می‌شود.
اما در میان این مجموعه اعمال زندگی، یک عمل هایی هست که خدای متعال، مشخصا روی آنها تاکید بیشتری فرمودند، که ما متاسفانه همان ها را عبادات می شماریم، در حالی که این طور نیست. آنها افضل عبادات هستند. نماز، روزه، جهاد، حج، امر به معروف و نهی از منکر و غیره . . .
مطلب بعدی این است که، پس به این ترتیب مبادرت به عمل به عبادات خدای متعال عموما، و آن عناوین و مواردی که مشخصا روی آنها تکیه شده، باعث پیدا شدن معرفت و افزایش آن، برای انسان می شود.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *