کلوپ5

متن سخنرانی 1 (کلوپ)

«بسم الله الرحمن الرحیم»

نمایشگاه بزرگ با زلال غدیر( متن سخنرانی )

« الحمدلله الذی جعلنا من المتمسکین بولایه امیرالمؤمنین و الائمه المعصومین– علیهم السلام- »

با تبریک و تهنیت ایام الولایه و عید غدیر به پیشگاه مقدس امام زمان– علیه السلام– و تبریک به همه شیعیان پاک و با صفای امیرالمؤمنین – علیه السلام– به خصوص همه عزیزانی که در این مجلس حضور دارند.

همه شیعیان و محبین امیرالمؤمنین– علیه السلام– می دانند که این ایام روزهایی است که وجود مقدس حضرت محمد مصطفی– صلی الله علیه و آله وسلم– به دستور خدای متعال ولایت امیرالمؤمنین– علیه السلام– را به جمعیت بالغ بر صد هزار نفری حجاج در حجه الوداع معرفی فرمودند.

ولایتی که در حدیث قدسی خدای متعال می فرماید: ولایت علی ابن ابیطالب حصنی فمن دخل حصنی امن من عذابی. ولایت علی ابن ابیطالب– علیه السلام– دژ محکم من است هر کس در این دژ داخل شود، از عذاب من ایمن است.

البته لازم به ذکر است که این معرفی فقط در کنار برکه غدیر انجام نشد بلکه پیامبر اکرم– صلی الله علیه وآله و سلم– از همان اولین روز دعوتشان در یوم العشیره این معرفی را نسبت به امیرالمؤمنین– علیه السلام– داشتند. ایشان همواره همانطور که دین را تبلیغ کردند و به مردم رساندند در کنار آن وجود مقدس امیرالمؤمنین(علیه السلام) را هم به عنوان ولی مردم معرفی کردند.

در حجه الوداع یعنی در آخرین سال و آخرین روزهای حیات پیامبر، دستور ابلاغ ولایت امیر المومنین_علیه السلام_ از طرف خدای متعال به ایشان داده شد.«یا ایها الرسول بلغ ما انزل الیک من ربک وان لم تفعل فما بلغت رسالته…».

ای رسول ما آنچه را که از سوی پروردگارت بر تو نازل شده است، ابلاغ کن که اگر چنین نکنی رسالت او را به انجام نرسانده ای.

پیامبر در میان آن جمعیت هزاران نفری امیرالمؤمنین_علیه السلام_ را کنار خود قرار دادند. خطبه ای که ساعتها طول کشید ایراد فرمودند. خطبه ای که حاوی همه تعلیمات ساحت مقدس پیامبر در طی 23 سال دعوتشان بود. بعد فرمودند: ای مردم قرآن را تدبر کنید و آیات آن را بفهمید و در محکمات آن نظر کنید و به دنبال متشابه آن نروید. به خدا قسم باطن آنرا برای شما بیان نمی کند و تفسیرش را برایتان روشن نمی کند مگر این شخصی که من دست او را می گیرم و بالا می برم و بازوی او را می گیرم و با دو دستم او را بلند می کنم و به شما می فهمانم که« هر کس من صاحب اختیار اویم این علی صاحب اختیار اوست. » و او علی ابن ابیطالب برادر و جانشین من است. ولایت او از جانب خدای عز و جل است که بر من نازل کرده است. ای مردم علی وپاکان از فرزندانم از نسل او ثقل اصغرند و قرآن ثقل اکبر است. هر یک از این دو از دیگری خبر می دهد و با آن موافق است، آنها از هم جدا نمی شوند تا بر حوض بر من وارد شوند. بدانید که آنها امینهای خدا بین مردم و حاکمان او در زمین هستند.

این سخنان پیامبر تفسیر همان حدیث ثقلین است که بارها فرمودند: انی تارک فیکم الثقلین کتاب الله و عترتی. من دو چیز گرانبها بین شما باقی می گذارم کتاب خدا و عترتم را.

همواره پیامبر در کنار معرفی قرآن و دین خدای متعال، اهل بیت و مخصوصا ساحت مقدس امیرالمؤمنین را به عنوان ولی مردم معرفی کردند.

در روز غدیر پیامبر– صلی الله علیه و اله وسلم– فرمودند: همگی این سخنان را تکرار کنید. ما فرمان تو را از جانب خدا که در مورد امیرالمؤمنین و امامان از فرزندانش به ما رساندی اطاعت می کنیم و به آن راضی هستیم و با قلب و جان و زبان و دستمان با تو بر این مدعا بیعت می کنیم….

به این وسیله پیامبر بیعت زبانی و شفاهی از مسلمانان گرفت. بعد از آن مدت سه روز همه حاضران درمراسم حج آمدند و با امیرالمؤمنین بیعت کردند و دست دادند. و به این ترتیب دین خدای متعال کامل شد. الیوم اکملت لکم دینکم و اتممت علیکم نعمتی و رضیت لکم الاسلام دینا.

دین خدای متعال و نعمت او با قبول ولایت امیرالمؤمنین کامل می شود و خدای متعال از این دین راضی است و به قدری اهمیت دارد که خود خدای متعال می فرماید: ولایت علی ابن ابیطالب حصنی فمن دخل حصنی امن من عذابی.

اما این ولایت به چه معناست؟ در قرآن کریم این سیر ولایت بدین گونه معرفی می شود، آیه 55سوره مائده:

«انما ولیکم الله و رسوله و الذین امنوا الذین یقیمون الصلاه و یوتون الزکاه و هم راکعون» منحصرا ولی شما خداست و رسول خدا و کسانی که ایمان آورده اند. کسانی که نماز را اقامه می کنند و زکات را می پردازند در حالی که در رکوع هستند. ولایت از ریشه ولی به معنای در کنار چیزی قرار گرفتن است. این امر گاهی جنبه سر پرستی دارد مثل ولی الشئی یعنی سر پرستی چیزی را به عهده گرفتن.

این سرپرستی و صاحب اختیاری در رابطه با خدای متعال در آیه الکرسی وضوح دارد: « الله ولی الذین امنوا یخرجهم من الظلمات الی النور.» خدا ولی مومنان است آنان را از ظلمتها به سوی نور خارج می سازد.

آیه 6 سوره احزاب هم این ولایت را در مورد رسول خدا معرفی می کند: النبی اولی بالمؤمنین من انفسهم. پیامبر به مومنین از خود آنها اولی و سزاوارتر است. و ولی بعدی الذین امنواهستند. شان نزول این آیه چنین است که فقیری نزد حضرت علی– علیه السلام – در حالی که به نماز ایستاده بودند آمد و چیزی از ایشان خواست. حضرت در حال رکوع انگشتری خود را به وی دادند. این آیه بر پیامبر نازل شد. حضرت با همراهان خود به مسجد رفتند فقیر را دیدند که از مسجد بیرون می آید از او سئوال کردند که آیاکسی چیزی به تو بخشید؟ فقیر پاسخ داد: هیچ کس جز این مرد، او به علی– علیه السلام– اشاره کرد که در حال رکوع انگشتری خود را به من بخشید. گفته می شود این انگشتر مربوط به حضرت سلیمان بود.

این سیر ولایت در خطبه غدیر رسول اکرم – صلی الله علیه و آله وسلم – نیز طرح شده است : من کنت مولاه فهذا علی مولاه .

پیامبر– صلی الله علیه و اله وسلم– حجت را بر مردم تمام کرد. حال این ما هستیم که با قبول ولایت امیرالمؤمنین– علیه السلام– به دژ محکم و استوار الهی وارد می شویم و خود را ایمن از عذاب خدای متعال می کنیم.

امام رضا – علیه السلام – می فرماید

مثل المومنین فی قبولهم ولاء امیرالمؤمنین– علیه السلام– فی یوم غدیر خم کمثل الملائکه فی سجودهم لادم و مثل من ابی ولایه امیرالمؤمنین– علیه السلام– یوم الغدیر مثل ابلیس. مثل مومنین در قبول ولایت امیرالمؤمنین – علیه السلام – در روز غدیر خم مثل ملائکه در سجودشان مقابل حضرت آدم است و مثل کسانی که در روز غدیر از ولایت امیرالمؤمنین سر باز زدند مثل شیطان است.

البته شیاطین در طول تاریخ وجود دارند. فقط هفتاد روز از غدیر گذشته بود که شیاطین از قبول ولایت امیرالمؤمنین سر باز زدند و همین امیرالمؤمنین را ریسمان بر گردن برای بیعت با ملعونی مثل ابوبکرکه هیچی از دین نمی دانست به زور به مسجد بردند.

حضرت زهرا – سلام الله علیها – این مدافع بزرگ ولایت به این کسانی که از ولایت امیر المومنین و قبول آن سر باز زده بودند می فرمود: ( عوالم ج11 ص 595 ح 58 )

« گویا شما نمی دانید پیامبر در روز غدیر خم چه فرمود. بخدا قسم در آن روز عقد ولایت را برای علی– علیه السلام – محکم کرد تا امید شما را از طمع در آن قطع کند. ولی شما واسط و رابط بین خود و پیامبرتان را قطع کردید. خداوند بین ما و شما در دنیا و آخرت قضاوت می کند». اما در آخر سخن دعا می کنیم، دعایی که البته قبول ولایت الهیه را شامل می شود.

خدایا:

بحق این ایام الولایه فرج آقا امام زمان – علیه السلام – نزدیک بگردان.

قلب نازنین آن حضرت به مژده ظهورش شاد بگردان.

ما را و قلب ما را و نسل ما و بچه های ما را مورد رضایت آن حضرت قرار بده.

خدایا توفیق درک رجعت امیرالمؤمنین – علیه السلام – به ما عنایت بفرما.

خدایا دل ما را به نور ولایت امیرالمؤمنین و اولادش روشن و منور بفرما.

عوالم ج15/3 ص 224

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *