کلوپ3

متن سخنرانی 1 (کلوپ)

 

«بسم الله الرحمن الرحیم»

نمایشگاه بزرگ با زلال غدیر( متن سخنرانی )

« الحمدلله الذی جعلنا من المتمسکین بولایه امیرالمؤمنین و الائمه المعصومین– علیهم السلام- »

جلسه اول

1- خطبه

2- قال علِی بن موسی الرضا- علیه اسلام- : الامام الانیس الرفیق و والدالشفیق و اخ الشقیق و ام البربالولد الصغیر…..

3- الحمد الله الذی جعلنا من المتمسکین بولایه ا میرا لمومنین والائمه المعصومین- علیهم السلام-

تبریکات و خوشامدگویی، دعا و…….

4- آیا پدرانمان را ما انتخاب کرده ایم ؟

اگر ما انتخاب می کردیم در پایان هر دوره از زندگی کودکی، نوجوانی، جوانی، میانسالی و پیری بر اساس نیازهایمان پدرانی متفاوت می پسندیدیم. درکودکی پدرانی که اسباب بازی زیاد می خرند و ما را بردوش خود سوار می کنند و….در نوجوانی پدرانی که دوچرخه ی بهتر می خرند و امر و نهی نمی کنند و به بازدید فعالیت های ورزشی و اجتماعی ما می آیند و……..در جوانی پدرانی که پا به پای ما تانیمه های شب فوتبال تماشا می کنند و از درس و تحصیل ماسؤال نمی کنند و بهترین لباسها را به سلیقه ما می خرند و… و همینگونه در دوره های سنی مختلف نیازهای مارا مرتفع می نمایند.

اما همه ما می دانیم که پدرانمان را خود انتخاب نکرده ایم و انتخاب خداوند بهترین انتخاب و برترین گزینه بوده است. چرا؟

چون پدری به ما عطا کرده است که دائم درحال تغییر و تحول است تغییر و تحولی که بتواند نیازهای ما را پاسخ دهد. پدری که می تواند بطور همزمان چند فرزند در دوره های سنی مختلف را حمایت کند و نیازهایشان را مرتفع سازد. گزینش خداوند بهترین انتخاب بود بدلیل اینکه هیچیک از ما حاضر نیستیم پدرانمان را با هیچ چیز عوض کنیم حتی با پدرانی بهتر، او پدری دوست داشتنی است حتی اگر نقاط ضعف بسیارداشته باشد.

انتخاب الهی بهترین انتخاب بود زیرا امروز در این جمع کسانی که پدرانشان را ازدست داده اند حاضرند هر هزینه و زحمتی را تقبل کنند، تا ثانیه هایی پدر را کنار خود داشته باشند ودست نوازش او را برسرخود حس نمایند (طلب مغفرت برای پدران در گذشته جمع و سؤال از بعضی از مدعوین که چقدر حاضرند بدهند تا پدر لحضاتی زنده شود و در این عید عزیز به دست بوسش بروند) این پدر را خداوند انتخاب نموده و قلب اورا خداوند نسبت به ما مهربان کرده است امر نهی او جز خیر خواهی برای ما نیست نگرانی او و دعای او، شبانه روز بدرقه راه ماست، بیماری ما و مشکلات ما قلب او را به درد می آورد و………..

5- عزیزان !! همانگونه که پدر را خدا انتخاب نموده است ونیکوترین انتخاب بوده است پیامبر- صلی الله علیه وآله و سلم- و اوصیاء ایشان را نیزخداوند انتخاب کرده است و این نیز قطعأ برترین انتخاب و مناسب ترین گزینه بوده و خواهد بود.

پیامبر- صلی الله علیه وآله و سلم- در خطبه غدیر در فرازی گهربار می فرماید :

(ای مردم این مطلب را درباره او (علی بن ابیطالب ) بدانید و بفهمید و بدانید که خداوند او رابرای شما صاحب اختیار و امامی قرار داده که اطاعتش را واجب نموده است …..وبعد از من علی صاحب اختیارشما وامام شما به امر خداوند است……..اوست امام مبین که خداوند در سوره یاسین ذکر کرده است… ازطرف خداوند به او امرکردم در جایگاه من بخوابد او هم درحالی که جانش رافدای من کرده بود در جای من خوابید….ای مردم او را فضیلت دهید که خدا او را فضیلت داده است و او را قبول کنید که خداوند او را منصوب نموده است …. ای مردم او از طرف خداوند امام است ….بدانید که جبرئیل از جانب خداوند این خبر را برای من آورده است ومی گوید :هرکس با علی دشمنی کند و ولایت او را نپذیرد لعنت و غضب من براو باد ….بدانید که خداوند فرموده است و من از جانب خداوند عزوجل می گویم بدانید امیرالمؤمنینی جز این برادرم نیست ….)

انتخاب امیرالمؤمنین و اوصیابعد ازایشان به گواهی رسول خدا که(ما ینطق عن الهوی است )

الهی بوده وخداوند یر بشریت منت نهاده وبرترین مخلوقات خویش را بعد از رسولش ولی

وامام ما قرار داده است .

یکی از نشانه های این انتخاب حق آیات ابتدایی سوره معارج است .که شان نزول این آیات در کتب تفسیر در روز گرامی غدیر وراجع به سوال کننده ایست که از رسول خدا می پرسد انتخاب پسر عمویت انتخاب توبوده است یا انتخاب خدا !!! .

نشان بارز دیگر دراین مبحث آیه ابلاغ است : (یا ایها الرسول بلغ ما انزل الیک من ربک )

از جانب پروردگارت لذا ما شیعیان ائمه خود را ولی خدا میدانیم وحجت خدا می نامیم و همواره شکرگذار این نعمت هستیم (الحمد … الذی جعلنا من المتمسکین بولایه امیرالمؤمنین والائمه المعصومین- علیهم السلام- )

6- بازگشت به حدیث شریف رضوی در مطلع کلام و بارز نمودن والد الشفیق آری امام همان پدر واقعی و مهربان ماست. حضرت رضا- علیه السلام- نفرمودند مانند پدر مهربان بلکه فرمودند پدر مهربان( اشاره به این نکته معارفی که کلام ائمه خالی از هر شائبه غیر واقعی مانند غلو یا اغراق است) و این بیان شانی از شون ائمه در خلقت تکوینی خدای متعال است. امام پدری بسیار مهربان است. قلب او را خداوند نسبت به ما مهربان کرده است. و غدیرخم جلوه گاهی بود که رسول ، خدا، این پدر مهربان و امیر و سرسلسله پدرانی بزرگوار را به روی دست بلند نمودند و فیض رحمان را کامل بلکه اکمل نمود((الیوم اکملتُ لکم….))آری او ابوتراب بود پدر خاک و ما هم آرزو می کنیم خاک آستان او و فرزندانش بوده و باشیم.

دریغ و صد افسوس که مردمان به بیراهه رفتند و انتخاب الهی را نادیده انگاشته دست به انتخاب زدند. خود را جایگزین خدا کردند و پشت بر پدر خود نموده و او را از شأن خلافت ظاهری اش دورکردند اما او همچنان پدر است شأن پدر بودن او را خدا به او عنایت کرده است لذا تا ابد پدر فرزندانی خواهد بود که او را پذیرفته اند. آری او ابوتراب است و شیعیان او تراب خداوند متعال در سوره نباءآخرین آیه شریفه می فرماید:

« انا انذرناکم عذا بأ قریبأ یوم ینظر المرأ ماقدمت یداه و یقول الکافر یا لیتنی کنت ترابا»

به درستیکه هشدار می دهم شما را به عذابی نزدیک در آن روزی که در مقابل روی تان خواهید دید وکافر می گوید ای کاش خاک بودم .

در تفسیر کنز الدقائق ذیل این آیه شریفه ازکتاب علل الشرایع نقل می کند : تراب ای شیعه علی و ازتفسیر علی ابن ابراهیم: ترابا ای علو یا و از تفسیرشرح الایات الباهرات: علویا یوالی

اباتراب

7- مرور مجدد بحث و نتیجه گیری و دعا و توجه و تذکر به امام زمان- علیه السلام- به عنوان پدر مهربان و واقعی عصر ما.

اصول کافی جلد 1 صفحه 286 باب نادر و جامع فی فضل الامام

خطبه غدیر ترجمه کتاب اسرار غدیر

سوره النجم آیه 3 و 4

سوره معارج آیات 1 الی 3 رجوع شود به تفسیر کنزالدقائق جلد13 صفحه428 از انوارالتنزیل ج2 ص502 شأن نزول آیه(نظرابن حارث)سؤال کننده بود.و مورد عذاب واقع شد.

سوره مائده آیه67

سوره نباء آیه 40

تفسیر کنزالدقائق جلد14

جلسه دوم

1- خطبه

2- فان کنت باشوری ملکت امورهم فکیف بهذا والمشیرون غیب شعر امیرالمؤمنین: پس اگرقرار بود امور مملکت بوسیله شوری انجام شود پس چگونه است که اهل مشورت غایبند.

3- تبریکات، دعا، خوشامدگویی….

4- درصورتی که جلسه اول سخنرانی قبلا دراین مجلس اجرا شده است خلاصه مباحث قبل طرح شود.

5- اهل مشورت چه کسانی هستند؟ بهتر است با چه کسانی مشورت کنیم؟ آیا باید همه مردم طرف مشورت باشند یا عده ای خاص؟

بطور مثال: شما سرما خورده اید با چندین نفرمشورت می کنید اگر همگی بگویند سرکه یا خربزه برای شما خوب است اما در این بین یک پزشک بگوید سرکه برای شما ضرر دارد عقل حکم می کند به این مشورت واین مشاورمتخصص گوش کنید در واقع مشورت شما از ابتدا اشتباه بزرگی بوده است و اگر به حرف آنها گوش می دادید بیماری شما نه تنها برطرف نمی شد بلکه افزایش پیدا می کرد. در حل مسائل قضایی عقل حکم می کند با وکیل دعاوی که متخصص در امور قضایی است مشورت کنید در بقیه موارد هم همینطور پس اهل مشورت حتمأ باید در موردی که با آنان مشورت می شود متخصص باشند و تجربه بشری نیز چنین گواهی می دهد امروز در تمام دنیا مردم نمایندگانی را در مجالس قانونگذاری خود انتخاب می کنند که هر یک در امری متخصص است و در هر مجلس کمیسیون های تخصصی تشکیل می شود و بررسی هر طرح ولایحه ای اولأ توسط کمیسیون متخصص در آن مورد بررسی و نظرات کارشناسی به بقیه نمایندگان منتقل می شود سپس رأی گیری و تصمیم نهایی اتخاذ می گردد پس اهل مشورت متخصصین هستند.

حال ببینیم در سقیفه چه اتفاقی افتاد! آیا همه اهل سقیفه متخصص در امر انتخاب جانشین برای رسول خدا بودند آن هم امری به این مهمی! ثمره ای در میان بود به نام اسلام نوپا که با زحمات بسیارپیامبر و اصحاب گرانقدرش و همچنین خون های بسیاری که به پای آن ریخته شده بود و در طول حیات پیامبر این ثمره حفظ شده بود. توجه کنید این آخرین دین الهی است قرار نیست بعد از این پیامبری بیاید و آئین جدیدی بیاورد. و از این جهت اهمییت این انتخاب بسیار عظیم بود. می خواهیم بدانیم چه کسانی در سقیفه گرد هم جمع شدند و برای اسلام و آینده آن تصمیم گرفتند. ما منکر اصل اصیل شوری و مشورت نیستیم اما می خواهیم بدانیم چه شخصیت هایی برای ما و آیین رسول خدا- صلی الله علیه و آله و سلم- تصمیم گرفتند. در پاسخ و در معرفی اهل سقیفه همین بس که امثال مغیره بن شعبه مشهورترین زناکار در دوره جاهلیت و پس ازاسلام یکی از آنان بوده است.

او در دوران خلفا والی بصره بود عمربن خطاب به علت زنا او را از استانداری بصره عزل نمود و سپس او را والی کوفه نمود! او اولین کس بود که در اسلام رشوه داد. عثمان او را در استانداری کوفه ابتدا ابقا کرد و بعد او را عزل نمود و معاویه مجدداً او را والی کوفه نمود و تا زمان مرگش در همان جا بود.وی در طول زندگی جزء بدنامی از خود یادگاری به جا نگذاشت. او از حمله کنندگان به حضرت زهرا- علیها السلام- بوده است.

از دیگر اشخاصی که در سقیفه حضور داشتند و در این شورا صاحب رأی بوده اند شخصی است به نام ابو عبیده جراح او از حمله کنندگان به خانه صدیقه طاهره- سلام الله علیها- بود. او از کسانی است که پس ازتحریم شرابخواری دراسلام و در زمان حیات رسول خدا- صلی الله علیه وآله و سلم- همراه عده ای از اصحاب در مجلس شرابخواری شرکت نموده و شراب خورد. وی از کسانی است که قصد ترور پیامبر را در عقبه تبوک داشت. او در ترور پیامبر در عقبه هرشی نقش داشته است. برای شناسایی بهتر این شخصیت ها! و آشنایی با آنها رجوع کنید به جلد 28 بحار صفحات 100 به بعد امیرالمؤمنین- علیه السلام- به همین نکته اشاره دارند و خطاب به عثمان ابن عفان می فرمایند: «و فان کنت با شوری ملکت امورهم کیف بهذا والمشیرون غیب اهل مشورت غایبند.

اشاره کردیم امری که فقط در صلاحیت خدا و رسولش قرار داشت به غیر سپرده شد و آن هم غیر این چنینی که نه تنها صلاحیت ندارند بلکه از هیچ سابقه خوبی هم در اسلام برخوردار نبودند.انسانهایی که بر دایره نفاق هم پیمان شده بودند تا نگذارند پیام غدیر به ظهور برسد و اسباب گمراهی خلقی را باعث شدند.

اما می دانیم که آنان موق نشدند شان ولایت و سرپرستی و پدری امیرالمؤمنین ابوتراب- علیه السلام- را که خداوند به او اعطا نموده است از وی بستانند بلکه فقط شأن حکومت و خلافت ظاهری حضرت را از اوغصب نمودند. و کردند آنچه کردند. خلاصه مباحث طرح شود.

تذکر مجدد به شأن پدر بودن ائمه- علیهم السلام- و آرزوی ظهور و ارث غدیر و پدر واقعی عصر ما امام عصر- علیه السلام- .

دیوان علی بن ابیطالب(علیه السلام) خطاب به عثمان ص 160 و شرح نهج البلاغه ج 18 ص 416

ابن ابی الحدید معتزلی در شرح نهج البلاغه مغیره را با ام جمیل از زنان بدنام وقت مشهور می داند.الغدیر /6 صفحه 137

اسدالغابه/جلد4 صفحه471

الکوکب الدری/جلد1صفحه194

غدیر/جلد7صفحه99

خصال شیخ صدوق / جلد2 صفحه499

بحار/جلد28 صفحه128

بازگشت به صفحه اصلی ویژه نامه

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *