نکته

نکته های رمضانی 2

باسمه تعالی و بذکر ولیه
میتوانید نکته های رمضانی بخش اول را از همینجا مطالعه بفرمایید

قسمت دوم نکته های رمضانی

روزه و حج

 

بعضی اعمال مانند حج یک بار در همه ی عمر به انسان واجب می شود، ولی روزه سالی یک بار واجب شده است. در مورد اعمالی همچون حج، با همان یک بار، فواید و بهره ای نصیب انسان می شود، که انسان برای یک عمر می تواند از آن استفاده کند و در مورد اعمالی همچون روزه، حال و هوای معنوی که در این یک ماه حاصل انسان می شود، می تواند برای یک سال دوام داشته باشد.

البته این به معنی فضیلت اعمال نسبت به یکدیگر نیست؛ که مثلاً عملی که یک بار در طول عمر واجب شده افضل از بقیه باشد، بلکه این تدبیری است که خدای متعال فرموده و تقدیری است که در اعمال قرار داده است.


 

حاصل روزه به صریح قرآن مجید این است که انسان، متقی می شود:

 

“کُتب علیکم الصّیامُ کما کُتب علی الّذین مِن قبلِکُم لعلکم تتقون” (1) ؛ برای اینکه شما با تقوا بشوید.

حالا در تقوا چه چیزی به آدم می دهند؟

“والذین اهتَدَوا زادَهم هدی و آتاهم تقواهُم” (2) ؛

“اهتدی” به معنای هدایت پذیرفتن است، نه هدایت یافتن؛

یعنی ولیّ خدای متعال به ولایت الهیه می خواهد انسان را راه ببرد، او وقتی موفق می شود که من خودم را در اختیار او بگذارم، تا مرا با خودش ببرد.

“اهتَدَوا”؛ یعنی کسانی که هدایت را می پذیرند و به این ترتیب هدایت می شوند؛ یعنی کسانی که وجود مبارک ولایت الهیه را می پذیرند، لذا ولی خدا هم آنها را راه می برد.

“زادَهُم هُدی” (3) یعنی دائماً به هدایتشان اضافه می شود؛

وجود مبارک ولی الله دائماً هدایت می کند؛ وقتی این پذیرش و تسلیم و انفعال، در انسان باشد، دائماً هدایت آدم زیاد می شود. کسانی که به دلالت وجود مبارک ولی الله در راه باشند، احساس می کنند که دائماً تغییر کرده و تربیت می شوند.

درجات معرفت الهیه مثل خود خدای متعال بی نهایت است. انسان یک جا نمی ماند مگر اینکه مصلحتش باشد که در یک جا بیشتر بماند.


 

 

تقوا

 

“و آتاهُم تقواهُم” (4)  کسانی که تقوا پیشه می کنند و مراعات می کنند آن چیزی را که باید حفاظت و رعایت کنند،

خدا همان چیزی را که از آن محافظت می کنند، به آنها می دهد.

اگر مراعات خدا را کرده، خدا را؛ اگر مواظبت ولایت خدا را کرده، ولایت خدا را؛ اگر محافظت ولی خدا را کرده، ولی خدا را؛ و اگر مواظب بوده که آلوده نشود، همان عدم آلودگی را، به او عنایت می کنند.

مواظبت هر چیزی را که کردید، همان را به شما می دهند. این آیه درباره ماه رمضان نیست؛ بلکه در مورد تقوی و متقین است.


 

دل و تن را آرام داشتن

 

ما خودمان، خودمان را مشوش می کنیم. اهل دنیا از صبح تا شب دست و پا می زنند و با التهاب زندگی می کنند؛ ولی مؤمن اهل التهاب نیست؛ چون عجول نیست. متأسفانه در عرف غلط انسانی ما گمان می کنیم، آدم خوب کسی است که در التهاب و تلاش و تکاپو است! اینها برای چیست؟ اگر دنبال خدا می گردد، خدا جا ندارد!

“هو معکم أین ما کنتم” (5)

گشتن نمی خواهد، اگر کسی آرام بگیرد پیدایش می کند. و اگر کسی دنبال دنیا می گردد، دنیا که چیز خوبی نیست که برایش التهاب داشته باشد.


 

 

 بخشیدن دل و تن به خدای عزوجل در ایام روزه

 

حضرت صادق صلوات الله علیه در حدیث دیگری فرموده اند:

“حقیقت عبودیت این است که بنده برای خودش در آنچه خدای متعال به او واگذار کرده، مالکیتی نبیند.”(6)

این اول تقواست. در اوج تقوا، کار سخت تر نمی شود، بلکه لطیف تر می شود، خدا با آدم رفیق تر می شود. کلید تقوا در این آیه است:

” ان أکرمکم عندالله أتقاکم” (7)

یعنی: هر کس که خود و داشته هایش را به خدا بیشتر ببخشد، بیشتر خدا را خواهد داشت. اصل هر چیزی از آن خداست و خدا به آدم آن را تملیک فرموده، ولی با حفظ املکیت خودش.

سپس فرموده: همان سهم خودت را به من ببخش تا من خودم را به تو بدهم. یعنی: اگر کسی همه ی موجودیت خودش را به او ببخشد، خدای متعال مالک، مدیر و مدبر او خواهد بود؛ و چنین است که او دیگر غصه ای نداشته و در راحتی فکر و امنیت خاطر زندگی خواهد کرد.


 

 

 

فارغ گرداندن دل برای محبت و یاد خدا، و به کارگرفتن بدن در آنچه خدا امر فرموده:

 

آنچه در دنیا هست ملعون است، مگر برای آخرت باشد. دنیا فقط سبب نیل به بهشت و آخرت است و کسانی که اهل دنیا هستند اصلاً لذت دنیا را نمی فهمند؛ چرا که دنیا اگر برای آخرت باشد لذت دارد و اگر برای خودش باشد، نه تنها لذت ندارد بلکه تلخ هم هست.

“دین”، آدابی است که به ما می آموزد که چگونه از دنیا، آخرت بسازیم.

لذا دنیا برای مؤمنین خلق شده نه برای کفار. دنیا مال ولیّ خداست، آنچه خلق شده متعلّق به ولیّ خداست و به همین دلیل وقتی امام زمان «علیه السلام» ظهور کنند، از هر کسی بخواهند می توانند بگیرند و به هر کسی بخواهند، می توانند بدهند.


 

شب قدر

 

امام صادق علیه السلام فرمودند:

” التقدیرُ فی لیله القدر تِسعهُ عشر و الابرامُ فی لیله اِحدی و عِشرین و الامضاءُ فی لیله ثلاث و عِشرین”(8)

تقدیر اعمال در شب نوزدهم انجام می گیرد، و تصویب آن در شب بیست و یکم، و تنفیذ آن در شب بیست و سوم.

شب قدر شبی است که عبادتش از عبادت هزار ماه بهتر است.

از آنجا که حاصل عبادت نزدیک شدن به خدای متعال است و لازمه ی نزدیک شدن به هر چیزی، بیشتر دیدن، بیشتر شناختن و بیشتر بهره بردن از آن است؛ پس معلوم می شود که در این شب، بهره مندی انسان از معارف الهیه بیش از بهره مندی او از هزار ماه عبادت است.

آن معرفتی که در این شب برای انسان حاصل می شود و از معرفت حاصل از هزار ماه عبادت بالاتر است، معرفت خانم حضرت زهرا سلام الله علیهاست؛ زیرا آن حضرت” اُم” است. اُم، اصل است و باقی معرفت ها به ایشان برمی گردد.

فرموده اند: “اللّیله فاطمه” (9) ؛

منظور از لیلهالقدر، خانم حضرت فاطمه سلام الله علیها هستند. سپس فرموده اند:

کسی که معرفت ایشان را درک کند، لیلهالقدر را درک کرده است.


 

 

سوره قدر

 

امام باقر علیه السّلام در مورد سوره” انّا أنزلناه” فرموده اند:

” …انَّهَا لَغایهُ علمِنا…” (10)

یعنی: همه ی علمِ الهیِ بی نهایتِ ما، به طور جامع در سوره ی انّا أنزلناه است.

 عالی ترین وقت مواظبت و بهره مندی از این سوره در ماه مبارک رمضان است.

طریق مواظبت به آن به دلالت صاحبان آن علوم و معارف، خواندن هزار بار آن در شب های ماه مبارک است تا شب بیست و سوم، و حداقل، خواندن آن در شب بیست و سوم به همان تعداد.

البته لازم نیست خواندن آن در یک مجلس (متصّل به هم و بدون فاصله) باشد، ولی مهم است که در آن شب قبل از اذان صبح خواندنش تمام شود.

امام صادق علیه السّلام فرموده اند: کسی که این عمل را در شب بیست و سوم انجام دهد در مورد اهل بیت علیهم السّلام یقینش شدّت پیدا می کند. (11)

  

 

میتوانید نکته های رمضانی بخش سوم را از همینجا مطالعه بفرمایید

منابع:

1. (بقره/آیه183)

2. (سوره محمد صلی الله عله و آله/آیه 17)

3. (سوره محمد صلی الله عله و آله/آیه 17)

4. (سوره محمد صلی الله عله و آله/آیه 17)

5. (حدید: ۴)

6. (مشکاه الانوار: 325 حدیث عنوان بصری)

7. (حجرات ۱۳)

8. (وسائل الشیعه ۷ : ۲۵۹)

9. (تفسیر فرات کوفی: ۵۸۱)

10. (کنزالدّقائق ۱۴ : ۴۲۷)

11. (التهذیب / ۳ : ۱۰۰)

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *