نمایشگاه بزرگ با زلال غدیر5

متن سخنرانی 1 (کلوپ)

« الحمدلله الذی جعلنا من المتمسکین بولایه امیرالمؤمنین و الائمه المعصومین– علیهم السلام- »

امیرالمؤمنین- علیه السلام-

سخن از امیرالمؤمنین است سخن از کسی است که جانشینی بلافصل و به حق رسول خدا- صلی الله علیه و آله و سلم- از آن اوست. از اول خلقت، از آن هنگام که رسول الله، رسول الله بوده وجود مقدس امیرالمؤمنین– علیه السلام- نیز امیرالمؤمنین و خلیفه رسول رب العالمین بوده است. این لقب آسمانی، همیشگی و منحصر به ایشان بوده و خواهد بود.

از خالد بن یزید نقل شده که او از امام باقر – علیه السلام – نقل کرد که ایشان فرمودند: اگر نادانان این امت می دانستند که چه زمانی علی – علیه السلام – امیرالمؤمنین نامیده شد، ولایت و اطاعت او را انکار نمی کردند. گفتم : چه وقت ایشان امیرالمؤمنین – علیه السلام – نامیده شد؟ فرمودند: هنگامی که خدای از فرزندان آدم پیمان گرفت و بدین سان جبرئیل آن را به محمد – صلی الله علیه و آله و سلم – نازل کرده، و هنگامی که پروردگارت از بنی آدم از پشت آنان فرزندانش را گرفت و آنان را شاهد بر خودشان قرار داد که آیا من پروردگار شما نیستم؟ این که محمد رسول من و این که علی- علیه السلام- امیرالمؤمنین نیست؟گفتند: آری.سپس امام باقر- علیه السلام- فرمودند: به خدا قسم به تحقیق خدای او را به نامی نامید که قبل از او کسی را به آن ننامیده بودند.1

علی- علیه السلام- فرمودند : رسول الله- صلی الله علیه و آله و سلم- فرمودند: هنگامی که من به معراج برده شدم ، به جایی رسیدم که از سر دو کمان نیز نزدیک تر به پروردگارم بودم. پس پروردگارم به من وحی فرمود آن چه را که وحی فرمود، سپس فرمود: یا محمد! علی بن ابی طالب – علیه السلام – را امیرالمؤمنین بخوان، که قبل از او کسی را به این نام ننامیده و هیچ کسی را بعد از او به این نام نخواهیم نامید .2

برای فهم یک واژه و کاربرد آن می باید از دو مفهوم استفاده کرد یکی مفهوم لغوی، که با مراجعه به فرهنگ لغت قابل دستیابی است و دیگری مفهوم اصطلاحی،که اگر مربوط به دین باشد با مراجعه به کتب تفاسیر و احادیث می توان به مفهوم آن پی برد. واژه امیرالمؤمنین لغتی عربی است که از دو کلمه امیر و مؤمنین تشکیل شده است که به هم اضافه شده اند.

امیر از نظر لغوی معنای امارت و پادشاهی و ریاست می دهد و در نگاه اول به نظر می رسد که معنای این کلمه بر مؤمنین است و شخصی بر مسند قدرت نشسته و دستور می دهد و حکم می کند و مؤمنین همه مانند کارگزاران قصر و یا مقر فرماندهی وی دست به سینه ایستاده اند. اما معنای اصلی که در دل امارت بر مؤمنین نهفته است، همان ولایت است و ولایت را که خود بررسی مفصلی می خواهد ما فقط با استفاده از یک حدیث از وجود مقدس امام رضا – علیه السلام- که بسیار زیبا امام را توصیف کرده تشریح می کنیم تا مفهوم ولایت و امامت و امارت به ذهن کمی نزدیکتر شود.

امام رضا – علیه السلام- امام را پدری شفیق ( بسیار دلسوز ) و مادری مهربان برای طفل صغیر و برادری دلسوز معرفی کرده و چه تمثیلی از این زیباتر. اگر کمی در این معنا دقت کنیم می بینیم که اولین معنایی که در ولایت و امامت نهفته است مهر و محبّت است. همان گونه که پدر و مادر حاضرند گرسنه بخوابند اما فرزندشان سیر باشد، حاضرند با یک لباس کهنه و مندرس بگردند اما کودکشان به خواسته هایش برسد و از همه نوع فداکاری دریغ نمی کنند، تا فرزندشان به جایی برسد، امام هم محبتی به این عظمت خداوند به قلبش عطا نموده و برای تمام انسان ها مانند پدر دلسوزی است که سعادت انسانها را می خواهد و در این راه از هیچ کوششی فروگذاری نمی کند. حال چنین پدری اگر به فرزندش در این راستا فرمانی دهد، دستوری دهد، فرزند که خود را کامل به ولایت پدر سپرده، به حرف او گوش نخواهد داد؟ این اطاعت از فرمان، از روی محبّت و اطمینان است. چرا که می داند اگر دستش در دست پدر باشد گم نخواهد شد. اگر پیرو حرف وی باشد به جای بدی نخواهد رفت.

حال مؤمن چه کسی است؟ کسی که ایمان دارد. ایمان چیست؟ ایمان مصدر باب افعال از ریشه امن است. پس ایمان مقوله ایست که به امنیت برمی گردد. با استناد به روایات می فهمیم که ایمان یک مقوله قلبی است و رتبه ای بالاتر از اسلام که اقرار به لسان است دارد چون در آیات قرآن کریم داریم که: « قالت الاعراب ءامنا قل لم تؤمنوا ولکن قولوا اسلمنا و لما یدخل الایمان فی قلوبکم و ان تطیعوا الله و رسوله لایلتکم من اعملکم شیئاً ان الله غفور رحیم » عربهای بادیه نشین گفتند: ایمان آورده ایم بگو:« شما ایمان نیاورده اید ، ولی بگویید اسلام آورده ایم، اما هنوز ایمان وارد قلب شما نشده است؛ و اگر از خدا و رسولش اطاعت کنید، چیزی از پاداش کارهای شما را فروگذار نمی کند، خداوند، آمرزنده مهربان است.»3

مقوله های قلبی همیشه اثرات ظاهری روی اعضاء و جوارح دارند. لذا مؤمن مشخصاتی دارد که در این جا نمی خواهیم بیشتر در این مورد صحبت کنیم و با مراجعه به احادیثی که در این باب آمده می توان به آن پی برد.فقط همین طور بدانیم که مؤمن کیست که هم در خود امنیت دارد ( در قلب و در افعال و حرکات ) و هم این امنیت در مورد دیگران از وی صادر می شود. یعنی دیگران ایمن اند از آزار و اذیت وی. و هر چه از او سر می زند امنیت به همراه دارد.

نقطه مخالف ایمان کفر است، که به معنای پوشاندن است، پوشاندن این حقیقت امنیت قلبی می باشد

حال برای این که بدانیم « امیرالمؤمنین » چه کسی است، کافی است به احادیث معتبر در این زمینه و در بین آنها به متواتر ترین حدیث که خطبه غدیر می باشد مراجعه نمائیم، در این خطبه شریفه‌، رسول خدا – صلی الله علیه و آله و سلم – صراحتاً می فرماید که:

الا و ان الله عزوجل قال و انا قلت عن الله عزوجل الا انه لیس امیرالمؤمنین غیر اخی هذا و لا تحل امره المؤمنین بعدی لاحد غیره …

آگاه باشید که خدای عزوجل گفت و من از جانب خدای عزوجل گفتم، آگاه باشید امیرالمؤمنین نیست جز این برادرم و حلال نیست امارت مؤمنین بعد از من، بر احدی غیر از او …

این حدیث متواتر که مورد توافق علمای شیعه و سنی می باشد صراحتاً امیرالمؤمنین را معرفی نموده و می فرماید که حلال نیست امارت مؤمنین بعد از وجود مقدس رسول خدا بر احدی غیر از حضرت علی – علیه السلام- .

ولکن منافقان کور دل کردند آن چه نباید. ولی می بینیم این لقب شریف را حتی به دشمنان طراز اوّل خدا و دین خدا که شمشیرشان را از رو بسته اند هم داده اند.

معهذا آنچه از حضرتش غصب شد امارت ظاهری و دنیوی بود و ضرر آن جز به دنیاپرستان نمی رسد، چرا که اگر تمام دانش آموزان دنیا جمع شوند و بگویند که دو دوتا می شود سه تا، از حقیقت دو دوتا چیزی کم نمی شود و آن چه می ماند جهلی است که گریبانگیر همه آنها شده. و لذا آن چه « نص » است و از جانب پروردگار، بندگان را در آن راهی نیست و خداوند می فرماید:

« یریدون ان یطفئوا نور الله بافواههم و یأبی الله الا ان یتم نوره و لو کره الکفرون »

« آنها می خواهند نور خدا را با دهان خود خاموش کنند؛ ولی خدا جز این نمی خواهد که نور خود را کامل کند، هرچند کافران ناخشنود باشند. »4

________________________________________

1 بحارالانوار 37/311

2 بحارالانوار37 /290

3 سوره حجرات/ آیه 14

4 سوره توبه/ آیه32

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *