اهل بیت مطهر

22

 

«بسم الله الرحمن الرحیم» کد:1401

«صلی الله علیک یا فاطمه الزهرا»

اهل بیت مطهر (متن سخنرانی)

اعوذ بالله من الشیطان الرجیم. انما یرید الله لیذهب عنکم الرجس اهل البیت و یطهرکم تطهیرا.[1]

جز این نیست که خدا می خواهد تا ببرد از شما پلیدی از گناه را ای اهل بیت پیغمبر و پاک گرداند شما را از معا صی پاک گردانیدنی.

شأن نزول این آیه به این تربیب بود که ام سلمه نقل می کند که روزی حضرت فاطمه سلام الله علیها طعامی پخته، نزد حضرت پیغمبر صلی الله علیه و آله به خانه من آورد. حضرت فرمود: ای نور دیده علی علیه السلام را با دو فرزند خود بطلب تا با من این طعام را تناول کنند. چون حاضر شدند همه از آن تناول کردند ؛ جبرئیل نازل شد واین آیه را آورد. پس آن حضرت کسائی برایشان انداخت فرمود: اللهم هولاء اهلُ بیتی و خاصتی اللهم فَاَذهب عنهم الرجس وطهرِّهُم تطهیرا. ام سلمه گوید: چون این دعا را از حضرت شنیدم؛ گفتم یا رسول الله من هم با شما هستم؟ حضرت فرمود : تو رتبه اهل بیت من را نداری اما زنی نیکوکرداری.

به روایت علمای شیعه وسنی این آیه در شأن پنج تن آل عبا نازل شده و این آیه اختصاص به آل عبا دارد. نشان دهنده عصمت ایشان است و آنچه از حدیث ام سلمه بر می آید اینکه می گوید این آیه در خانه من نازل شد وغیر حضرت پیامبر صلی الله علیه وآله و حضرت علی و فاطمه و حسن و حسین علیهم السلام کسی آنجا نبود؛ انس بن مالک هم از پیامبر صلی الله علیه وآله روایت نمود که وقت صبح به در خانه حضرت فاطمه علیهاالسلام می گذشت و می فرمود: الصلوه انما یرید الله لیذهب عنکم الرجس ….

احادیث زیادی در ذیل این آیه وجود دارد که عصمت زهرا سلام الله علیها را ثابت می کند یک ماجرای دیگر که مؤید این مطلب است حدیث پر فضیلت کساء است. داستان حدیث کساء از این قرار است که روزی پیامبر وارد خانه شده و حسنین و امیر المؤمنین علیها السلام را به زیر کساء دعوت کرده وسپس حضرت زهرا سلام الله علیها هم به زیر کساء می روند وپیامبرصلی الله علیه وآله دوطرف کساء را گرفتند وبه سوی آسمان اشاره نمود وعرض کرد خداوندا بدرستی که اینان اهل بیت وخواص من می باشند گوشت ایشان؛ گوشت من وخون آنها ؛ خون من است؛ هر که آنها را اذیت کند مرا اذیت کرد وهر که آنها را غمگین کند مرا غمگین ساخته. می جنگم با هر که با آنها بجنگد. در صلحم هر که با آنها در صلح باشد، و دشمنم با هر که دشمن آنهاست. دوستم با هر که با آنها دوست است. ایشان از من و من از ایشانم. خداوندا صلوات و برکات خود را و رحمت خود را و آمرزش و رضای خود را بر من و بر آنها نازل فرما. از آنها پلیدی را زایل فرما واذهب عنهم الرجس وطهرهم تطهیرا و پاک بگردان آنها را بعد خداوند فرمود: بدرستی که من خلق نفرمودم آسمان را و زمین را و نه ماه روشنی دهنده را و نه آفتاب درخشنده و نه فلک را و نه دریایی که جاری است و نه کشتی مگر به جهت دوستی این پنج تن که در زیر کساء هستند. جبرئیل امین عرض کرد چه کسانی زیر کساء هستند خداوند فرمود: آنها اهل بیت پیامبر و مرکز رسالتند. هُم فاطمه و ابوها وبعلها و بنوها آنها فاطمه است و پدرش وهمسرش وپسرانش است.

در این حدیث علاوه بر اینکه عصمت و پاک بودن اهل کساء را می رساند نشان می دهد که حضرت فاطمه سلام الله علیها نقش محوری دارد در این پنج تن. چون خداوند نفرمود که مثلاً پیامبر وفاطمه و علی و حسنین علیهم السلام زیر کساء هستند بلکه فرمود فاطمه است و پدرش؛ فاطمه است وشوهرش وفاطمه است وفرزند انش.

با توجه به کتاب لغت و کلمه رجس متوجه می شویم که خداوند اراده کرده که اهل بیت پیامبر که حضرت زهرا سلام الله علیها هم شامل می شود از خطیئات وسیئات و خطا وسهو وگناه صغیره و کبیره منزه ومعصوم باشند. ایشان از هر پلیدی ونقصی مبرا هستند. یکی از معانی فاطمه همین است که ایشان از هر شر وبدی کنده شده اند. همانطور که امام صادق علیه السلام فرمودند: آیا می دانی تفسیر فاطمه چیست؟ آن شخص گفت بفرمایید ای آقای من؛ حضرت فرمودند: فُطِمت من الشر یعنی از شر و بد ی کنده شده اند وقطع شدند. یعنی هیچ شر وبدی در وجود ایشان نیست؛ ایشان یکپارچه وتماماً حسن و خوبی ونیکی و زیبایی هستند. حسن و خوبی یعنی فاطمه؛ فاطمه یعنی حسن وخوبی. همانطور که رسول خدا صلی الله علیه وآله فرموده اند: اگر نیکویی می خواست شخصیتی به خود بگیرند آن شخص فاطمه بود

حالا چند نکته را تذکر بدهم که برای همه ما مفید باشد. یکی اینکه هر انسان پاکی فطرتاً دنبال حسن و خوبی است و به خوبی عشق می ورزد. حال که فاطمه زهرا سلام الله علیها عین حسن و خوبی هستند اگر به همین نکته توجه کنیم با تمام وجود عشق و محبت می ورزیم و محبت ایشان که آمد سعادت دنیا وآخرت را به همراه دارد.

دوم اینکه آنهایی که به حضرت زهرا سلام الله علیها ظلم کردند یعنی دشمنان حضرت زهرا سلام الله علیها، دشمنان تمام خوبیها و نیکی ها وزیبایی ها هستند. تو آنان خود شر و اصل همه شرورند و مستحق لعنت الهی وسخن آخر که انشاءالله توجه داشته باشیم اینکه خداوند به ایشان مقامی داده که رضایتش را رضایت حبیبه اش فاطمه زهرا سلام الله علیها و آله فرمودند:

ان الله یغضب لغضب فاطمه ویرضی لرضا ها ؛همانا خداوند عزوجل غضبناک می شود به غضب فاطمه وراضی می شود به رضایت او؛ حالا برای رسیدن به رضایت خداوند باید حضرت زهرا سلام الله علیها را راضی کنیم. حالا ببینیم حضرت زهرا از چه راضی و خشنود می شوند؟ یکی از راههای خشنود کردن ایشان گریه بر مصائب فرزند شان امام حسین علیه السلام است ودیگری دعا برای فرج امام زمان علیه السلام. البته راههای زیادی برای شادی دل ایشان وجود دارد. اما بخاطر ضیق وقت به همین دو مورد اکتفا می کنم از حضرت زهرا سلام الله علیها می خواهیم که راضی شوند به اینکه غیبت امام زمان علیه السلام پایان پذیرد که اگر ایشان راضی شوند خدا هم راضی می شود .

1ـ سوره احزاب آیه 33

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *