انتظار

انتظار

 

بسم الله الرحمن الرحیم
صلی الله علیک یا خلیفه الله

”اللهم صل علی فاطمه و ابیها و بعلها و بنیها بعدد ما احاط به علمک، والعن اعدائهم اجمعین بعدد ما احاط به علمک، اللهم العن الجبت و الطاغوت و النعثل، برحمتک یا ارحم الراحمین.
اللهم کن لولیک الحجه ابن الحسن صلواتک علیه و علی آبائه فی هذه الساعه و فی کل ساعه ولیا و حافظا و قائدا و ناصرا و دلیلا و عینا حتی تسکنه ارضک طوعا و تمتعه فیها طویلا برحمتک یا ارحم الراحمین.
اللهم بحق روح مولا علی بن ابیطالب امیرالمومنین علیه السلام الذی ما اشرک بک طرفه عین ابدا ان تعجل فرج ولیک القائم المهدی «صلوات الله علیه».“
با تبریک این ایام که ایام ولادت حضرت ولی عصر «علیه السلام» می باشد، اولا خدمت وجود مقدس رسول الله «صلی الله علیه و آله» ثانیا وجود مقدس امیرالمومنین و ذات مقدس حضرت زهرا «سلام الله علیها» و عرض تبریک بر همه انبیاء و اولیاء و ملائکه مقربین و شیعیان و محبین آن حضرت.
مبحث این سخن، مربوط به یکی از وظایف شیعیان در عصر غیبت امام عصر «علیه السلام» می باشد. امام جواد «علیه السلام» می فرمایند: ”افضل الاعمال شیعتنا انتظار الفرج من عرف هذا الامر فقد فرج عنه بانتظاره“ (بحارالانوار/51/156) برترین اعمال شیعیان ما، انتظار فرج است. هر کس این امر را بشناسد، خداوند به همین انتظار، برای آنها فرج و گشایش اعطا می کند. می خواهیم بدانیم اصلا معنی انتظار چیست و چگونه انسان می تواند این افضل عبادات را انجام دهد.
”و نرید ان نمن علی الذین استضعفوا فی الارض و نجعلهم ائمه و نجعلهم الوارثین و نمکن لهم فی الارض و نری فرعون و هامان و جنودهما منهم ما کانوا یحذرون“
و اراده نمودیم بر ضعیف شدگان در زمین، منت نهیم و آنان را پیشوایان و وارثان گیتی قرار دهیم و زمین را تحت اختیار ایشان سازیم و به فرعون و هامان و لشکریانشان بنمایانیم، آنچه را که از آن بیم داشتند. (قصص/5و6)
”ولقد کتبنا فی الزبور من بعد الذکر ان الارض یرثها عبادی الصالحون“ به تحقیق که ما در زبور بعد از ذکر، نگاشتیم که زمین را بندگان صالحم به ارث می برند. (انبیاء/105)
او کیست؟ م ح م د، فرزند امام حسن عسگری «علیه السلام» و حضرت نرجس خاتون «علیها السلام» و جانشین آن حضرت، متولد سال 255 هجری قمری، دوازدهمین و آخرین جانشین معصوم پیامبر اکرم «صلی الله علیه و آله»، تحقق بخش مقصد و مراد تمای برگزیدگان الهی و بندگان شایسته خدا، ولی عصر، امام زمان، مهدی موعود، ولی الله الاعظم است. وجود مقدسی که همه انبیا و اولیا، نظر به ساحت مقدسش داشته اند و او را آحاد مردم و انسانها معرفی کرده اند.
در زبور از او چنین یاد شده است: قوم ها را به انصاف داوری خواهد کرد. آسمان شادی کند و زمین مسرور گردد. دریا و پری آن غرش نمایند. صحرا و هرچه در آنست به وجد آید. آنگاه تمام درختان جنگل ترنم خواهند نمود به حضور خداوند. زیرا که می آید. زیرا که برای داوری جهان می آید. ربع سکون را به انصاف داوری خواهد کرد.
(مزامیر/ مزمور96/ جمله های 10 تا 13)
در تورات چنین: مسکینان را به عدالت داوری خواهد کرد. گرگ با بره سکونت خواهد کرد. پلنگ با بزغاله خواهد خوابید… و در تمامی کوه مقدس من، ضرر و فسادی نخواهند کرد، زیرا که جهان از معرفت خداوند پر خواهد شد.
(کتاب اشعیای نبی/ فصل 11/ جمله های 4 تا 10)
و در انجیل بدینگونه: همچنانکه برق از مشرق ساطع شده تا به مغرب ظاهر می شود، ظهور پسر انسان نیز چنین خواهد شد… آنگاه علامت پسر انسان در آسمان پدید گردد و در آن وقت جمیع طوایف سینه زنی کنند و پسر انسان را ببیند که بر ابرهای آسمان با قوت و جلال می آیند … اما از آن روز و ساعت هیچکس اطلاع ندارد، حتی ملائکه آسمان … لهذا شما نیز حاضر باشید. زیرا در ساعتی که گمان نبرید پسر انسان می آید.
(انجیل یوحنا/ فصل 12/ جمله های 35 و 36)
هندوها از او به فرزند سید خلائق یاد کرده اند. مانویان به خرد شهر ایزد، زرتشتیان به سوشیانت، برهمائیان به ویشنو، چینیان به کریشنا و بالاخره هر قومی به زبان حال و هوای خود یاد آن سفر کرده را، می¬کند و از بهار در راه سخن گفته است.
پیامبر اکرم «صلی الله علیه و آله» در خطبه غدیر که امیرالمومنین را به عنوان ولی مردم معرفی نمود، معرفی واضحی از امام عصر «علیه السلام» و اصلاحات ایشان به عمل آوردند. بعد از پیامبر هم ائمه «علیهم السلام» احادیثی راجع به حضرت ولی عصر و شوق دیدار او دارند. پس همه عالم منتظر کسی هستند، منتظر حقیقتی هستند. امام رضا «علیه السلام» می فرمایند: وه چه نیکوست صبر و انتظار فرج، مگر نشنیده اید گفتار خدا را که فرموده: چشم به راه باشید که من هم با شما، چشم به راهم، منتظر باشید که من نیز همراه شما از منتظرانم. پس صبر و شکیبایی را پیشه خود دارید.
(بحار/ جلد 52/ صحفه 129)(هود/ 93)(یونس/102 )
انتظار یعنی اینکه انسان نظر به حقیقتی داشته باشد. انتظار با آرزو فرق می کند. آرزو حتما به حقیقت نمی پیوندد و بلکه سراب است. مثلا مادر آرزو دارد فرزندش تحصیلات عالیه داشته باشد ممکن است در آینده فرزند به تحصیلات عالیه برسد و ممکن است نرسد، پس حتمیت ندارد و وقوع آن قطعی نیست. ولی ما امر، به انتظار شده ایم و انتظار یعنی نظر به حقیقیتی که حتما اتفاق خواهد افتاد، داشته باشیم. انتظار به باب افتعال رفته است. یعنی امری را به خود تکلیف کردن.
در رابطه با معنای انتظار اینطوری بر می آید که این فعل را باید بر خود تکلیف کنیم. این کار مقدمات می خواهد. آمادگی می خواهد. فرض کنیم پدر یک خانواده که جایگاه با ارزشی در خانواده دارد و اهل خانه او را بسیار دوست دارند مدت های مدیدی از خانه و اهلش دور بوده است ولی خبر داده که به زودی می آید. اما وقت خاصی را معین نکرده است. بی تابی و دلهره و اضطراب و التهاب خانواده را در این لحظات نمی توان منکر شد. اما در عین حال باید هر لحظه این آمادگی در آنها باشد که با بهترین کیفیت پدر را پذیرا باشند. البته در این بین خودشان هم این مدت خوب و آماده و مهیا زندگی کرده اند.
در این باب حدیثی از امام صادق «علیه السلام» است که شما تابلوها و پرچمهای آن را دیده اید. حضرت می فرماید: ”توقع امر صاحبک لیلک و نهارک“ (بحارالانوار/95/157) در ترجمه این حدیث نوشته اند که هر شب و روز امر صاحبت را منتظر باش یا چشم انتظار باش.
در کتاب لغت وقوع را اینطور معنا می کنند. افتادن، ثابت گردیدن حق، فرود آمدن مرغ از هوا بر درخت، مجازا به معنی ظاهر شدن هر شیء، فرا گرفتن بهار زمین را، روی دادن، رخ دادن، پیش آمدن به روز، ظهور.
توقع از باب تفعل یعنی فعلی را بر خود هموار کردن مثل تهجد، تکلف، سنگینی فعل را بر خود بار کردن. پس توقع یعنی چه؟ یعنی امر صاحبت را بر خودت متحقق کن (متحقق بدان).
در توقع امر صاحبک، صاحبک کلید این قضیه است. یعنی خودت را مملوک امام زمانت بدان. او صاحب توست، صاحب در خود دو معنا دارد. یکی معنای مالکیت است و یکی معنای همراهی و قرین بودن. لذا به یاران همراه هر بزرگی صحابه او می گویند.
اگر کسی خودش را ملک امام زمانش بداند، مملوک او بداند و او را همراه خودش، در مورد او، زمینه کاملا آماده می شود. به نحوی که خود بخود با طیب خاطر و با لطافت امر صاحبش تحقق پیدا می کند. یعنی ولایت و حکومت و تدبیر امام زمانش در مورد او اعمال می شود. اگر چه ظهور مقدس آن حضرت در عالم تکوین خداوندی متحقق نشده ولی به دستور امام صادق می شود که انسان در عالم نفس خود که عالم تشریع و عالم اختیار است آن را متحقق کند.
پس فرمایش امام صادق یک دستور العمل است. دستور العملی که زندگی تحت امر ایشان امنیت دارد، سعادت دارد، فراخی و سکینه دارد.
ایشان را داشتن، همه خوبی ها و خیرها را داشتن است. آنچه خوبان همه دارند او تنها دارد. ظهور ایشان ظهور همه خیرهاست. ایشان اصل هر خیرند. پس حدیث ”توقع امر صاحبک لیلک و نهارک“ روش شناسی واقع شدن در ولایت و حکومت امام زمان است. این مربوط فقط به امام زمان «علیه السلام» نیست. بلکه هر کسی در هر زمانی باید بتواند به ولایت ائمه «علیهم السلام» برسد و در آن ولایت زندگی کند. اگر نه، هیچکدام از واجباتش مقبول درگاه احدیت نیست. شرط لازم موفقیت بنده در عالم تکلیف همین است. به جز این راهی ندارد.
حضرت می فرماید: این توجه را روزی دوبار داشته باش. صبح و شب. یکی وقتی می خواهی وارد روز شوی و یکی وقتی که می خواهی وارد شب شوی. پس دائما متذکر این معنا باش که امر حضرت تحقق پیدا کرده و تو در آن حکومت زندگی می کنی. پس در حاکمیت آن حضرت زندگی کن.
پس اینکه انتظار افضل عبادات است یعنی در عصر غیبت امام زمان «علیه السلام» نظر به حقیقت آن حضرت داشته باشیم و این را برای خود هموار کنیم، وجدان کنیم که در حکومت آن حضرت و در ظهور آن حضرت چه می کنیم. به عکس تفکر عوام که فکر می کنند ظهور یعنی قیامت و ذهنیت مردم از ظهور این است که همه چیز زیر و رو می شود، زلزله ،کشت و کشتار و غوغا … در حالی که در ظهور همه حسن و زیبایی و خیرها ظاهر می شود و جلوه می کند. همه مطیع این محبوب دل ها می شوند. لذا امام جواد می فرماید: که وظیفه در عصر غیبت انتظار است و در عصر ظهور اطاعت.
حالا اگر به فرموده امام صادق همه شیعیان و محبین در حکومت آن حضرت زندگی کنند و در این زندگی همدل باشند. آنگونه زندگی کنند که صاحبشان از آنها راضی باشد و گوش به فرمان صاحبشان، مالک و قرینشان باشند، انشاءالله توفیق زیارت آن حضرت به فرموده خودشان به تاخیر نمی افتد و انشاءالله خدای متعال به دلیل این همدلی و طاعت و محبت اذن ظهور آقایمان را امضا می کند. همه علائمی که برای ظهور امام زمان می گویند ممکن است پیش نیاید. امر ظهور ناگهانی است، دفعتا است. اما یک زمینه را حتما می خواهد و آن هم دلهای مشتاق و آماده و گوش به فرمان آن حضرت است.
شیخ صدوق در اکمال الدین به سند خود از امام جواد «علیه السلام» نقل می کند که فرمود: ”ان القائم منا هو المهدی الذی یجب ان ینتظر فی غیبته و یطاع فی ظهوره و هو الثالث من ولدی و الذی بعث محمدا بالنبوه و خصنا بالامامه انه لو لم یبق من الدنیا الا یوم واحد لطول الله ذلک الیوم حتی یخرج فیملاء الارض قسطا و عدلا کما ملئت جورا و ظلما و ان الله تبارک و تعالی یصلح امره فی لیله کما اصلح امر کلیمه موسی ذهب لیقتبس لاهله نارا فرجع و هو رسول نبی“
همانا قائم از ما مهدی است. او همان کسی می باشد که واجب است انتظار او را در زمان غیبتش داشت و در هنگام ظهور، سر به فرمان او نهاد. وی سومین امام از فرزندان من خواهد بود. قسم به آنکه حضرت محمد «صلی الله علیه و آله» را به نبوت برگزید و ما را به امامت، اگر از پایان دنیا باقی نماند مگر یک روز، خداوند همان روز را چنان طولانی کند تا او ظاهر شود و دنیا را آکنده از عدل و داد نماید. همانگونه که کران تا کران آن را ستم و بیداد فرا گرفته باشد. خداوند تبارک و تعالی امر ظهور او را یک شبه اصلاح فرماید همانطوری که امر کلیمش موسی را اصلاح نمود. آن هنگام که رفت برای اهلش آتش بیاورد. پس بازگشت در حالی که پیامبری و رسالت یافت.
”قال علی بن الحسین «علیه السلام»: ان اهل زمان غیبته و القائلین بامامته و المنتظرین لظهوره افضل من اهل کل زمان لان الله تبارک و تعالی اعطاهم من العقول و الافهام ما صارت به الغیبه عندهم بمنزله المشاهده و جعلهم فی ذلک الزمان بمنزله المجاهدین بین یدی رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم بالسیف اولئک المخلصون حقا و شیعتنا صدقا و الدعاء الی دین الله سرا و جهرا“ (کمال الدین/ 1 / 319)
امام زین العابدین می فرمایند: اهل زمان غیبت او که قائل به امامت او و منتظرظهور او باشند، برتر از مردمان هر زمان دیگر هستند زیرا خدای تبارک و تعالی به آنها شناخت عطا فرموده است که غیبت امام در پیش آنها چون زمان ظهور شده است. خداوند اهل آن زمان را همانند مجاهدینی قرار داده که در محضر رسول خدا «صلی الله علیه و آله» شمشیر بزنند. آنها مخلصان حقیقی و شیعیان واقعی و دعوت کنندگان به دین خدا در آشکار و نهان می باشند.
خدایا به شادی دل بی بی دو عالم حضرت زهرا «سلام الله علیها» در امر ظهور و فرج اماممان تعجیل بفرما.
خدایا به قلب شاد امام عسگری «علیه السلام» و حضرت نرجس خاتون «سلام الله علیها» امام زمانمان را از ما راضی و خشنود بگردان. والسلام

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *