یاری کردن و یار حضرت صاحب الزمان بودن، افتخاری دارد که از روزگار گذشته محل سوال بوده و حضرات معصوم به کرات از آن سخن گفته اند، در مطلب زیر به آن پرداخته ایم و همینطور فضیلت نصرت اهل بیت هم بدان افزوده ایم.
در بیان یاری کردن حضرت ولی عصر عجل الله تعالی فرجه (تقوای الهی )
حضرت علی علیه السلام : در ضمن نامه ای به عثمان بن حنیف (یکی از کارگزاران حضرت در بصره )نوشته : آگاه باشید ! امام شما از دنیای خود و از زینتهای آن به دو جامه کهنه و از خوردنی هایش به دو قرص نان قناعت کرده است .
آگاه باشید ! شما توانایی بر اینگونه رفتار ندارید ولیکن مرا به دوری از محرمات و کوشش در انجام واجبات و پاکدامنی و پیمودن راه صحیح یاری کنید.
امام صادق علیه السلام می فرمایند : برای ثبات و استواری در امر ولایت ،مرا با دوری از محرمات و کوشش در انجام واجبات یاری کنید.
امام زمان علیه السلام در ضمن توقیع شریف خود فرموده است تقوا پیشه کنید و مارا در نجات خود از فتنه ای که شما را احاطه کرده یاری کنید (بحار الانوار ج 53 ص 175)
تقوای الهی در 9 عنوان برای یاری حضرت ولی عصر عجل الله تعالی فرجه
1. ارشاد بندگان خدا تا که اهل خیر و درستکاری شوند و به هر مقدار وسیله هدایت دیگران شوند.
2. هدایت عملی چندین برابر هدایت گفتاری موثر است . پس تقوا باعث آثار ظاهری است که آن تقوا موجب بیداری و یادآوری و هدایت دیگران است و این تقوا یاری امام عصر عجل الله تعالی فرجه است.
3. توصیه امام صادق علیه السلام : برای ما زینت باشید ،برای ما مایه ننگ و عار نباشید .
4. لازمه پیمودن مراتب تقوا ، تبعیت از گفتار و رفتار آن حضرت است و با این تبعیت، تسلیم شدن در برابر فرامین آقا و تعظیم شان او حاصل می شود.
5. بنده به واسطه دارا شدن تقوا در زمره ی اولیای شیعیان امام و موجب زیاد شدن عدد آنها می شود و این نصرتی آشکار که باعث مباهات و فخر امام می شود. (جامع الاخبار ص 272 حدیث 5 )
6. بنده ی متقی اعتماد دیگران به او جلب می شود و مورد اطاعت واقع می شود . پس تقوای او نسبت به زنده نمودن احادیث واخبار ائمه نصرت و یاری است و موجب نشر فضایل و تقویت قلوب مردم نسبت به معرفت و محبت ائمه (وسائل الشیعه ج 27 ،ص 142 ،ح 14) اگر این اصحاب نبودند هر آینه آثار ما کهنه و مندرس می شد.
7. تقوای مومن باعث ظهور مراتب کمالات امام در قلب متقی است و حب دنیا که از دل او می رود ،دل نورانی و به جلال و جمال امام عارف و بصیر می گردد و نورانیت در او ظاهر و قلب او نسبت به امام خاضع و خاشع و بوسیله اثر ظهور این مراتب در دیگران نیز می شود و زبان او به حکمت و کلمات ناطق و گویا باز شده و از قلب او بر زبان جاری می شود
8. تقوای مومن نسبت به امور مالی باعث یاری امام است از جمله خمس و حقوقی را که برای امام است.
9. از برترین اقسام یاری امام دعا در تعجیل فرج آن حضرت می باشد ولی از شرایط استجابت دعا تقواست و در فرمایش نبوی هم روایت شده است که : دعا با وصف تقوا کفایت می کند به آن مقداری که نمک برای طعام کافی است
پس دعا و طلب فرج آن حضرت بروجهی که به آن دعا حقیقتاً یاری امام زمان علیه السلام حاصل شود ،هنگامی است که بنده واقعاً دارای وصف تقوا باشد.
منبع: شیوه های یاری قائم آل محمد،محمد بافر فقیه ایمانی
فضیلت نصرت و یاری اهل بیت علیه السلام در اخبار و روایات
1. در امالی شیخ مفید است که از حضرت امام حسن مجتبی علیه السلام فرمود :
” مَن اَحبَّنا بِقَلبِه و نَصَرنا بِیَده و لِسانه ، فَهُوَ مَعَنا فی الغرفه التی نحن فیها ، و من اَحَبَّنا بقَلبه و نَصرَنا بیده ، فَهو دون ذلک بدرجه ، و من احبنا بقلبه و کَفَّ بیده ، فَهو فی الجَنَّه ” (امالی مفید ص33 حدیث 8 و بحار الانوار ج 27 ص 101 حدیث 64 )
هرکس محبت مارا در دل داشته باشد و با دست و زبانش ما را یاری کند در غرفه های بهشتی با ما خواهد بود و هرکس ما را در دل دوست داشته و با زبانش یاری کند در بهشت یک درجه پایین تر از مقام جای دارد و هرکس مارا دردل دوست داشته و با دست و زبانش به ما ظلم نکند جایگاه او در بهشت خواهد بود.
2. تفسیر امام حسن عسگری علیه السلام(ص 43 و بحارالانوار ج 27 ،ص 96 ،ضمن حدیث 59 )روایت نموده که در حدیث قدسی خداوند عزوجل فرمود : ” کَذلِکَ اَحَب الخلق الی القَوامون بِحَقی و اَفضَلهم لدیّ و اَکرمهم علی محمد سید الوری و اَکرَمهم و اَفضلهم بَعده علی اَخوالمصطفی المرتضی ،ثم مِن بَعدِه مِنَ القوامینَ بالقِسط من ائمَه الحق ، و اَفضل الناس بعدهم من اَعانِهِم علی حَقِّهم و اَحب الخَلق الی بعدهم من احبهم و ابغض اعدائهم و اِن لم یمکنه معونتهم ”
محبوبترین افراد نزد من کسانی هستند که حق مرا برپا دارند و افضل و گرامی ترین آنها نزد من محمد صلی الله علیه و آله است که سرور خلایق است و بعد از او افضل و گرامی ترین آنها نزد من علی مرتضی علیه السلام و برادر او است و بعد از او دیگر امامان برحق هستند که برپا دارنده قسط می باشند و بعد از ایشان کسانی هستند که آنها را در مورد حقشان یاری کنند و محبوبترین خلق نزد من از این گروه کسانی هستند که آنها را دوست دارند و با دشمنان آنها دشمند و هر چند توان یاری آنها را ندارند.(کتاب محاسن ج 1 حدیث 472 ،بحار الانوار ج 27 ،ص 93 ، حدیث 53 )
” فی الجَنَّه ثلاث درجات و فی النّار ثَلاث درکات :
فَاَعلی درجات الجنان لِمَن اَحبنا بقلبه و نصرنا بلسانه و یده و فی الدَرجه الثانیه من اَحَبنا بقلبه و نَصَرَنا بلِسانه ، و فی الدَرَجه الثالثه مَن اَحَبنا بقَلبه ، و فی اسفَل الدرک مِنَ النار من اَبغضَنا بقلبه و اَعانَ علینا بِلِسانه و یَده ، و فی الدرک الثانیه من ابغَضَنا بقلبه و اعان علینا بلسانه و فی الدرک الثالثه من اَبغضنا بقلبه ”
در بهشت سه درجه و در جهنم سه مرتبه است : پس اعلی درجات بهشت مخصوص کسانی است که ما را دردل دوست داشته و با دست و زبانشان یاری می کنند و در درجه دوم کسانی هستند که ما را در دل دوست داشته و با زبانشان یاری می کنند و در درجه سوم کسانی هستند که فقط محبت ما را در دل داشته باشند و در پایین ترین مرتبه آتش کسانی هستند که دشمنی ما را در دل داشته و با دست و زبان خود علیه ما فعالیت کنند و در مرتبه قبل از آن کسانی هستند که دشمن ما را در دل داشته بر علیه ما بکار گیرند و در مرتبه قبل از آن کسانی هستند که دشمنی و عداوت ما را در دل داشته باشند.
آزمون یاران حضرت
پاره ای از آزمایش ها پیش از قیام صورت می گیرد و پاره ای پس از آن، طولانی شدن غیبت، فتنه ها، فریبندگی ها، افکار باطل، جاه و مقام، جلوه فروشان، دین به دنیا فروشان، عالِم نمایان و… بسیاری از منتظران را از راه باز می دارد و به میزان درجه ایمان متمایز می شوند و به میزان مایه ایمانی، در یاری امام پیشی می گیرند.
«به فرمودۀ امام صادق (ع) در وقت ظهور برخی یاران شب در بستر ناپدید می شوند و فردای آن در مکّه اند و گروهی روز در آسمان راه می سپارند.
گفتم: فدایت شوم کدام یک ایمانشان بیشتر است؟
فرمود: آن که در آسمان حرکت می کند»( بحار الانوار ج 52 ص 356)
پس از گرد آمدن نیروها، آزمون سخت تر می شود. امام با آزمونهای جسمی و روانی باورها را به آزمایش می گذارد. از جمله، همانند طالوت که سپاهیانش را با تشنگی آزمود، امام نیز با تشنگی همه را امتحان می شوند. (غیبه نعمانی ص 316)
فراتر از آن امام بی پروا با باورهای خرافی و عوامانه حمله می برد و معارف به دور از دسترس و پوشانده شده در غبار فراموشی را آشکار می سازد.
در این تکان های فکری، صاحبان بصیرت و معرفت، تزلزلی به خود راه نداده اند و استوار بَر جای می مانند، ولی آنان که در باورهای خود ناخالصی دارند و اندیشه را از سرچشمه نگرفته اند و در حقانیت امام تردید کرده اند، از پیرامون حضرت پراکنده می شوند.( چشم به راه مهدی ص 371)
هنگام سخنرانی امام در مسجد کوفه و تخریب دیوار مسجد پیامبر، تفاوت های فکری و بینش همراهان به بوته آزمایش در می آید و در درجه و رتبه یاران، در پیروی فرامین امام ارزیابی می شود. (بحار الانوار ج 52 ص 386)
تجدید دین
در بسیاری از روایات، از تجدید دین و آمدن آیین جدید توسط امام مهدی (ع) سخن رفته است.( ارشاد فصیح 2 ص 383 غیبه نعمانی ص 231)
تجدید دین به هر یک از این معانی تصور شده، تصحیح انحراف و تحریفها، آشکار کردن فراموش شده های دینی، شرح احکام واقعی و فهم درست دین، از این حکایت می کند که پیش از ظهور اندیشۀ دینی به گونه ای به کاستی ها و پیرایه ها آمیخته خواهد شد که از حرکت های مهم حضرت پاکسازی و پیراستن ذهن ها از رسوبات فکری گذشته و بازسازی فکر دینی در نهایت، احیای دوباره ی تعالیم اسلامی راستین خواهد بود.
حضرت علی علیه السلام می فرماید: «مهدی کتاب و سنت مرده از میان رفته را زنده می کند» (نهج البلاغه فیض الاسلام خطبه 138)
راوی می گوید: خدمت امام صادق عرض کردم، سیره و رفتار مهدی علیه السلام چیست؟
فرمود: «همانا کاری که رسول خدا علیه السلام انجام داد، مهدی علیه السلام انجام می دهد، بدعت های موجود را خراب می کند،چنانچه رسول خدا اساس جاهلیت را منهدم نمود، آنگاه اسلام از نو بنا می کند» (بحار الانوار ج 52 ص 352)
پس تجدید دین در زمان ظهور حضرت، یعنی احیای سنت پیامبر پیامبر اکرم علیه السلام.