یکی از چهره های آسمانی که تاویل آیاتی از قرآن را به خود اختصاص داده است، وجود مقدس حسین ...
امام حسین علیه السّلام و قرآن
یکی از چهره های آسمانی که تاویل آیاتی از قرآن را به خود اختصاص داده است، وجود مقدس حسین بن علی علیه السلام است و در اینجا گزیده ای از آن آیات را بیان می کنیم:
﴿یا اَیَتُها النَفسُ المُطمَئنهَ اِرجِعی اِلی رَبِکَ راضیَه مَرضیه﴾ (سوره فجر آیه 30)
«ای نفس مطمئن! با رضایت خاطر و خشنودی، به سوی پروردگارت باز گرد. »
دارم بن فرقد گوید، امام صادق علیه السلام می فرمود: : آیا این سخن خدای تعالی را شنیدی؟مراد خداوند، حسین بن علی علیه السلام است. اوست که دارای نفس مطمئن و راضی و مرضی خداوند است و اصحاب او از آل محمد علیهم السلام در قیامت از خداوند راضی و خدا هم از آنها راضی می باشد. (بحار الانوار، ج 44، ص 218 و 219)
حضرت فرمودند: سوره فجر را در نمازهای واجب و مستحبی خود بخوانید که آن سوره حسین بن علی علیه السلام است و به این سوره رغبت کنید تا خدای تعالی شما را مورد رحمت خود قرار دهد.
﴿وَ وَصینا الاِنسانَ بِوالِدَیهِ اِحسانا حَمَلتهُ اُمُهُ کُرها وَ وَضَعَتهُ کُرها و حَمَلُهُ و فِصالُه ثَلاثون شَهرا﴾ (سوره احقاف، آیه 15)
«انسان را نسبت به پدر و مادرش سفارش به احسان کردیم. مادرش با ناخوشنودی، به او باردار شد و با اکراه او را به دنیا آورد. باردار شدن و از شیر گرفتن او سی ماه به طول انجامید. »
سالم بن مکرم می گوید، امام صادق علیه السلام فرمودند: وقتی فاطمه سلام الله علیهاسلابه حسین باردار شد، جبرئیل نزد پیامبر صلی ا… علیه و آله و سلم آمد و گفت: فاطمه به زودی فرزندی به دنیا می آورد که امت تو او را پس از تو (به طرز وحشتناکی) می کشند و فاطمه هم از این حمل ناراحت بود و وقتی حسین علیه السلامرا به دنیا آورد، نیز ناراحت بود.
آنگاه امام صادق علیه السلام فرمودند: آیا کسی را در دنیا دیده اید که به پسری باردار شود و از آن ناخشنود باشد؟ اما فاطمه ناراحت بود، زیرا می دانست او را به زودی می کشند و این آیه درباره ی او نازل شد. (بحارالانوار، ج44، ص 231)
تاویل آیاتی دیگر:
﴿مَرَجَ البَحرَینِ یَلتَقِیان بَینهُما برزخُ لا یَبغیان فَبِای الاءِ رَبِکُما تُکَذبان یَخرُجُ مِنهما اللُولُوءُ و المَرجان﴾ (سوره الرحمن آیات 19-22)
«دو دریا را به هم درآمیخت و میان آن دو دریا، برزخ و فاصله ای است که به یکدیگر تجاوز نکنند. پس کدام یک از نعمتهای پروردگار را انکار می کنید؟ از آن دو دریا لوءلوء و مرجان خا رج می شوند. »
ابن عباس گوید: منظور از دو دریا علی و فاطمه(علیه السلام) است و مراد از برزخ میان آن دو، رسول خدا(صلی علیه و آله و سلم) و لوءلوء و مرجان حسن و حسین(علیه السلام) هستند.(مجمع البیان، ج9 ،ص201)
﴿اِنَما یُریداللهُ لِیُذهِبَ عَنکُمُ الرِجسَ اَهلَ البَیتِ و یُطَهرَکُم تَطهیرا﴾ (سوره احزاب، آیه 33)
«همانا خداوند اراده کرده است که هرگونه ناپاکی را از شما اهل بیت بر طرف سازد و از هر عیب پاک و منزه گرداند. »
رسول خدا (صلی علیه و آله و سلم) حسن و حسین و علی و فاطمه را خواستند، وقتی نزد ایشان حاضر شدند آنها را به خود چسبانیدند و جامه ای بر روی آنها افکندند و این در حالی بود که ام سلمه در پشت پرده قرار داشت.
آنگاه فرمودند:خدایا اینها اهل بیت من هستند، خدایا ناپاکی را از آنها دور نما و از هر عیب پاک و منزهشان گردان.
ام سلمه گفت: ای پیامبر خدا! آیا من با ایشان هستم؟
فرمودند: تو جای خود داری و بر خیر و نیکی هستی،(اما اهل بیت فقط اینها هستند.)(تفسیر در المنثور، ج6، ص604)
وَ فَدَیناهُ بِذِبحٍ عَظیم﴾ (صافات، آیه 107)
« و او را در ازای قربانی بزرگ ، باز رهانیدیم.»
از حضرت ثامن الحجج علیه السلام روایت شده است که فرمودند :
منظور از ذبح عظیم درآیهی فوق امام حسین (علیه السلام) می باشد.(که ایشان فدیه حضرت اسماعیل علیه السلام شدند.) (عیون اخبار الرضا علیه السلام، ج1 ،ص209)
(منبع:سیمای امام حسین، محمدرضا اکبری)
پیوند بین عاشورا و امام زمان علیه السلام
پیوند اول:حضرت صاحب الزمان فرزند امام حسین ( علیه السلام ) هستند و از نسل ایشان می باشند امام حسین ( علیه السلام ) فرمودند : آن کسی که غائب از امت است نهمین فرزند از فرزندان من است
پیوند دوم : اینکه حضرت مهدی ( علیه السلام ) خون خواه امام حسین ( علیه السلام ) هستند
که در روایات نیز آمده است که : قائم وقتی قیام می کند خون امام حسین(علیه السلام )را می طلبد
پیوند سوم : نخستین کلام حضرت مهدی ( عجل الله فرجه ) بنا بر نقل ها یاد و ذکر امام حسین ( علیه السلام ) است
پیوند چهارم : شعار یاران حضرت مهدی ( علیه السلام ) یا لثارات الحسین است
پیوند پنجم : در روایاتی داریم که یاری حسین ( علیه السلام) یاری مهدی ( عجل الله فرجه ) می باشد
پیوند ششم : یکسان بودن برخی القاب امام حسین ( علیه السلام ) و امام زمان
پیوند هفتم : زیارت عاشورا که متعلق به حضرت امام حسین ( علیه السلام)
است در دو فرازش از خونخواهی امام حسین ( علیه السلام ) در رکاب امام زمان سخن به میان آمده.
پیوند هشتم : روز قیام حضرت حجت روز عاشوراست
پیوند نهم : روز میلاد امام حسین ( علیه السلام ) بسیارسفارش به یاد حضرت مهدی ( عجل الله فرجه ) شده است
پیوند دهم : میلاد مهدی ( عجل الله تعالی فرجه ) و یاد امام حسین (علیه السلام)
یوند یازدهم : حضرت مهدی ( علیه السلام ) در سوگ امام حسین (علیه السلام ) بسیار می گریند و در مجلسی که یاد امام حسین علیه السلام ) شود حتما حضور دارند و مجلس متعلق به ایشان است
علت وجود این همه پیوند این است که عاشورا پشتوانه ی فرهنگ انتظار است
انتظار ادامه ی عاشوراست
منتظر، کسی است که چشم به راه حسین دیگری است منتهی کسانی می توانند
منتظر حضرت مهدی(عجل الله تعال فرجه الشریف) باشند که در فرهنگ عاشورا رشد کرده باشند
شرط انتظار آمادگی است
امیری حسین و نعم الامیر
معروف است که “عمروبن جناده” نوجوان یازده ساله ای که پدرش قبلاً شهید شده بود ، به همراه مادرش درکاروان امام حسین(علیه السلام) شرکت داشت و در هنگامه ی نبرد اشعار نغز وزیبایی از خود به یادگارگذاشت.
رجز خوانی های این نوجوان رشید در مورد خود نیست بلکه در توصیف و معرّفی سرور و سالار شهیدان است و این خود بیانگر عمق معرفت و ارادت این نوجوان به امام زمان خویش است ؛
امیری حسین و نعم الامیر سرور فواد البشیر النذیر…
بند تکرار این شعر زیبا نیز از همین مضمون گرفته شده است:
به قلاده ی نفس گشتم اسیر شدم زار و شرمنده و سر به زیر
تهی دستم و بی نوا و فقیر مرا کس نخواند ذلیل و حقیر
مقامم بُوَد بس بزرگ و خطیر
امیری حُسَینٌ وَ نعِمَ الامیر
***
حسین ازکرم انتخابم کند غلام غلامش خطابم کند
گدای در خود حسابم کند بهشتم بَرَد یا عذابم کند
به عشقش اسیرم اسیرم اسیر
امیری حُسَینٌ وَ نعِمَ الامیر
***
خیالش زمن دلربایی کند غمش دردلم خودنمایی کند
نوایش مرا نینوایی کند ولایش مرا کربلایی کند
بدانند خلق از صغیر و کبیر
امیری حُسَینٌ وَ نعِمَ الامیر
***
منم عار او، او بود یارمن زلطف و کرامت، خریدار من
نبودم که او بوده دلدار من غمش شد انیسِ دل زارمن
از آن دم که مادر مرا داده شیر
امیری حُسَینٌ وَ نعِمَ الامیر
***
اگر چه گنه کار و آلوده ام به خاک مزارش جبین سوده ام
دمی بی ولایش نیاسوده ام گرفتار و دلداده اش بوده ام
از آن دم که آب و گلم شد خمیر
امیری حُسَینٌ وَ نعِمَ الامیر
***
زخون جگر پاکِ پاکم کنید سپس عاشق سینه چاکم کنید
به تیغ محبت هلاکم کنید به صحن ابوالفضل خاکم کنید
که خاکم دهد بوی مشک و عبیر
امیری حُسَینٌ وَ نعِمَ الامیر
***
به زخم جبین پیمبر قسم به رخسار خونین حیدر قسم
به محسن، به زهرای اطهر قسم به سبطین و عباس و اکبر قسم
به هفتاد و دو عاشق بی نظیر
امیری حُسَینٌ وَ نعِمَ الامیر
***
دریغا که شد خاک صحرا کفن بر آن کشته ی پاره پاره بدن
تنش پاره پاره تر از پیرهن سرش نوک نی با خدا هم سخن
نگاهش سر نی به طفلی صغیر
امیری حُسَینٌ وَ نعِمَ الامیر
***
به سردار بی لشگر کربلا به سرهای لب تشنه از تن جدا
به قرآن زیر سُم اسب ها به خونی که شد خونبهایش خدا
به جسمی که او را کفن شد حصیر
امیری حُسَینٌ وَ نعِمَ الامیر
***
به هر کوی و هر بزم و هر انجمن سرم خاک پای حسین و حسن
پدر در دوگوشم سرود این سخن که ای نازنین طفل دلبند من
حسینی بمان و حسینی بمیر
امیری حُسَینٌ وَ نعِمَ الامیر
***