احادیثی از پیامبر اسلام را در مطلب زیر مشاهده بفرمایید:
حضرت محمد(ص) میفرمایند:
علامَهُ الصّابر ِ فی ثلاثٍ: أوَّلُها أَنْ لا یَکْسَلْ، و الثّانیهُ أَنْ لا یَضْجَرْ والثّالِثَهُ أَنْ لا یَشْکُوَ مِنْ رَبِّهِ عَزَّ وَجَلَّ.
لِأَنَّهُ إِذا کَسِلَ فَقَدْ ضَیَّعَ الْحَقَّ ، وَ إِذا ضَجِرَ لَمْ یُؤَدِّ الشُّکْرَ ، وَ إِذا شَکی مِنْ رَبِّهِ عَزَِّ وَ جَلَّ فَقَدْ عَصاهُ.
علامت صابر در سه چیز است:
اول: آنکه کسل نشود ،
دوم: آنکه آزرده خاطر نگردد ،
سوم :آنکه از خداوند عزّو جلّ شِکوه ننماید،
زیرا وقتی که کسل شود ،حقّ را ضایع می کند،
و چون آزرده خاطر گردد ، شکر را به جا نمی آورد ،
وچون از پروردگارش شکایت کند در واقع او را نافرمانی کرده است.
بحار الانوار،ج96،ص340
حضرت محمّد (صلّی الله علیه وآله) میفرمایند:
لا ینال شفاعتی من اخر الصلوه بعد وقتها
کسی که نماز را از وقتش تأخیر بیندازد ، (فردای قیامت) به شفاعت من نخواهد رسید!
بحار الانوار،ج،83ص20
حضرت محمّد (صلّی الله علیه وآله):
بى اُنذِرتُم وَ بِعَلىِّ بنِ أبى طالِبِ اهْتَدَیتُم… وَ بِالْحَسَنِ اُعْطیتُمُ الإْحسانُ وَ بِالْحُسَینِ تَسعَدونَ وَ بِهِ تَشقونَ ألا وَ إنَّ الْحُسَینَ بابٌ مِن أبوابِ الْجَنَّهِ مَن عاداهُ حَرَّمَ اللّهُ عَلَیهِ ریحَ الْجَنَّهِ
به وسیله من هشدار داده شدید و به وسیله على علیه السلام هدایت می یابید و به وسیله حسن احسان می شوید
و به وسیله حسین خوشبخت مىگردید و بدون او بدبخت. بدانید که حسین درى از درهاى بهشت است، هر کس با او دشمنى کند، خداوند بوى بهشت را بر او حرام می کند.
مأه منقبه، ص 22
حضرت محمّد (صلّی الله علیه وآله)
أفضَلُ الإیمانِ أن تَعلَمَ أنَّ اللهَ مَعَک حَیثُ ما کنتَ
برترین ایمان آن است که بدانی خداوند همه جا با توست
(کنزل العمال، 66)
حضرت محمّد (صلّی الله علیه وآله):
فَوقَ کُلِّ بِرٍّ بِرٌّ حَتَّی یُقْتَلَ الرَّجُلُ فی سَبیلِ اللهِ عَزَّ وَجَلَّ فَلَیْسَ فَوْقَهُ بِرٌّ.
بالای هر نیکی، نیکی دیگری است، مگر کشته شدن در راه خداوند ـ عزّ و جلّ ـ؛ که هیچ نیکی بالاتر از آن نیست.
بحار الانوار ج 2، ص 156
حضرت محمّد (صلّی الله علیه وآله):
رَکعَتانِ خَفیِفَتانِ فی تَفَکُّرٍ خَیرٌ مِنْ قِیامِ لَیلَهٍ.
دو رکعت نماز کوتاه ولی با تفکر، بهتر از یک شب به عبادت ایستادن است.
وسائل الشیعه، ج 4 ص 688
حضرت محمّد (صلّی الله علیه وآله)
اَلعِبادَهُ سَبعونَ جُزء، اَفضَلُها جُزءً طَلَبُ الحَلالِ
عبادت هفتاد جزء است و بالاترین و بزرگترین جزء آن کسب حلال است.
(ثواب الاعمال و عقاب الاعمال)
حضرت محمّد (صلّی الله علیه وآله):
رِضَا اللهِ فی رِضَا الْْوالِدَیْنِ وَسَخَطُهُ فی سَخَطِهِما
رضایت پروردگار در رضایت پدر و مادر و غضب او در غضب آنهاست.
مستدرک الوسائل، ج 15، ص 176
حضرت محمّد (صلّی الله علیه وآله):
لا یَقبَلُ اللهُ صلاهَ عَبد لا یَحضُرُ قَلبُهُ مَع بَدَنِهِ .
خداوند نماز بنده اى را که دلش با بدنش حضور ندارد، نمى پذیرد.
(المحاسن : 1 / 406 / 921)
حضرت محمّد (صلّی الله علیه وآله):
ما تَعَبَّدُوا للَّهِِ بشَیءٍ مِثلِ الزُّهدِ فی الدنیا .
خداوند را با هیچ عبادتى همانند دل برکندن از دنیا نپرستیدند .
(میزان الحکمه)
حضرت محمّد (صلّی الله علیه وآله):
لا فقر اَشد من الجهل ، لا مال اَعود من العقل .
هیچ تهیدستی سخت تر از نادانی و هیچ مالی سودمندتر از عقل نیست .
(اصول کافی،ج1،ص30)
حضرت محمّد (صلّی الله علیه وآله):
ان من موجبات المغفره ادخال السرورعلی أ خیک .
پیامبر خدا ( ص) فرموده است : یکی از موجبات آمرزش گناهان، مسرور کردن برادران دینی است .
(مجمع الزوائد و منبع الفوائد ج 8 ص 193)
حضرت محمّد (صلّی الله علیه وآله):
لَیْسَ مِنِّی مَنِ اسْتَخَفَّ بِصَلاتِهِ، لا یَرِدُ عَلَیَّ الْحَوْضَ لا وَاللهِ.
آن که نمازش را سبک بشمارد از من نیست، به خدا سوگند در قیامت کنار حوض [کوثر] بر من وارد نمیشود.
(من لا یحضره الفقیه، ج 1، ص 206)
حضرت محمّد (صلّی الله علیه وآله):
کُلُّکُمْ مِنْ آدَمَ وَآدَمُ مِنْ تُرابٍ وَأکْرَمُکُمْ عِنْدَ اللهِ أتْقاکُمْ.
همۀ شما از نسل آدم هستید و آدم از خاک است و ارجمندترین شما نزد خدا پرهیزکارترین شما است.
(تفسیر قمی، ج 2، ص 322)
حضرت محمّد (صلّی الله علیه وآله):
رَکْعَتانِ فِی جَوْفِ اللَّیْلِ أحَبُّ إلَیَّ مِنَ الدُّنْیا وَما فِیهَا.
دو رکعت نماز در دل شب نزد من محبوبتر است از دنیا و آنچه در آن است.
(علل الشرائع، ص 138)
حضرت محمّد (صلّی الله علیه وآله):
فَوقَ کُلِّ بِرٍّ بِرٌّ حَتَّی یُقْتَلَ الرَّجُلُ فی سَبیلِ اللهِ عَزَّ وَجَلَّ فَلَیْسَ فَوْقَهُ بِرٌّ.
بالای هر نیکی، نیکی دیگری است، مگر کشته شدن در راه خداوند ـ عزّ و جلّ ـ؛ که هیچ نیکی بالاتر از آن نیست.
بحار الانوار، ج 2، ص 156)
حضرت محمّد (صلّی الله علیه وآله):
مَنْ حَفِظَ مِنْ أمَّتی أرْبَعینَ حَدیثاً یَنْتَفِعُونَ بِها بَعَثَهُ اللهُ یَوْمَ القِیامَهِ فَقیهاً عالِماً.
هر کس از امّت من چهل حدیث را حفظ (و نگهبانی) نماید به طوریکه مردم از آنها بهره ببرند، خداوند او را در روز قیامت فقیه و دانشمند محشور میکند.
(عیون أخبار الرّضا، ص 41)
حضرت محمّد (صلّی الله علیه وآله):
اَعظَمُ النِّساءِ بَرَکَهً اَیسَرُهُنَّ صَداق
با برکت ترین زنان، کم مهریّهترین آنان است
(السنن الکبرى، ج 7، ص 235)
حضرت محمّد (صلّی الله علیه وآله):
مَن تَوَکَّلَ عَلَى اللّهِ کَفاهُ مَؤنَتَهُ وَرِزقَهُ مِن حَیثُ لایَحتَسِب؛
هر کس به خدا توکل کند، خداوند هزینه او را کفایت مىکند و از جایى که گمان نمىبرد به او روزى مىدهد.
( کنزالعمال ج3 ، ص 103)
حضرت محمّد (صلّی الله علیه وآله):
کُلُّ لَهوِ المؤمنِ باطِلٌ إلاّ فی ثلاثٍ : فی تأدیبِهِ الفَرَسَ ، و رَمیِهِ عَن قَوسِهِ ، و مُلاعَبَتِهِ امرأتَهُ ، فإنّهُنَّ حَقٌّ .
هر گونه سرگرمى براى مؤمن نادرست است، مگر در سه کار: در تربیت اسب، تیراندازى با کمانش و بازى و شوخى با همسرش؛ زیرا این سه کار، حقّ است
(الکافی : 5/50/13)
رسول خدا (صلّی الله علیه وآله):
إنّما بُعِثْتُ لِأتَمِّمَ مَکارِمَ الأََخْلاقِ.
همانا برای تکمیل مکارم اخلاق مبعوث شدم.
(میزان الحکمه، ج 1، ص 804)
حضرت محمّد (صلّی الله علیه وآله):
أقْرَبُ النّاسِ مِنْ دَرَجَهِ النُّبُوَّهِ أهْلُ الْجِهادِ وَأهْلُ الْعِلْمِ.
نزدیکترین مردم به مقام نبوت اهل جهاد و اهل دانشاند
(کنز العمّال، ح 10647)
حضرت محمّد (صلّی الله علیه وآله):
البخیلُ حقّاً مَن ذُکِرْتُ عِندَهُ فَلَم یُصَلِّ علَیَّ .
بخیل واقعى کسى است که نام من نزد او برده شود و بر من درود نفرستد .
(بخش 06 از کتاب منتخب میزان الحکم)
حضرت محمّد (صلّی الله علیه وآله):
إنّ الْجاهِلَ مَنْ عَصَی اللهَ وَإنْ کانَ جَمیلَ الْمَنْظَرِ عَظیمَ الْخَطَرِ.
نادان کسی است که خدا را نافرمانی کند هرچند خوشسیما و بلندپایه باشد.
بحار الانوار، ج 1، ص 16)
حضرت محمّد (صلّی الله علیه وآله):
إن شِئتَ أن تُکرَمَ فَلِن وإن شِئتَ أن تُهانَ فَاخشُن
اگر مى خواهى گرامى ات دارند ، نرمخو باش ، و اگر مى خواهى خوارت شمارند ، درشتى کن
تحف العقول، ص 55
حضرت محمّد (صلّی الله علیه وآله):
الا انَّ شرار امتی الذین یکرمون مخافه شرّهم ،الا و من اکرمه النّاس أتقاء شرِّه فلبس منّی
آگاه باشید بدترین مردم در امت من کسانی هستند که از ترس آزارشان مورد احترامند.
آگاه باشید کسی راکه مردم از ترس شرش احترام کنند از من نیست (و با من بستگی روحانی ندارد
سفینه شرر.صفحه695
حضرت محمّد (صلّی الله علیه وآله):
اَلظُّلْمُ ثَلاثَهٌ: فَظُلْمٌ لایَغْفِرُهُ اللّهُ وَظُلْمٌ یَغْفِرُهُ وَظُلْمٌ لایَتْرُکُهُ، فَأَمَّا الظُّلْمَ الَّذى لایَغْفِرُ اللّهُ فَالشِّرْکُ قالَ اللّهُ: «إنَّ الشِّرْکَ لَظُلْمٌ عَظیمٌ» وَأَمَّا الظُّلْمَ الَّذى یَغْفِرُهُ اللّهُ فَظُلْمُ الْعِبادِ أَنْفُسَهُمْ فیما بَیْنَهُمْ وَبَیْنَ رَبِّهِمْ وَأَمَّا الظُّلْمَ الَّذى لا یَتْرُکُهُ اللّهُ فَظُلْمُ الْعِبادِ بَعْضُهُمْ بَعْضا
ظلم سه قسم است، ظلمى که خدا نمىآمرزد، ظلمى که مىآمرزد و ظلمى که از آن نمىگذرد، اما ظلمى که خدا نمىآمرزد شرک است خداوند مىفرماید «حقا که شرک ظلمى بزرگ است» و اما ظلمى که خدا مىآمرزد، ظلم بندگان بخودشان میان خود و پروردگارشان است اما ظلمى که خدا از آن نمىگذرد ظلم بندگان به یکدیگر است.
نهج الفصاحه ح1924
حضرت محمّد (صلّی الله علیه وآله):
اعظم اهل عرفات جرما من انصرف و هو یظن انه لن یغفرله.
گناه کسى از همه بزرگتر است که از عرفات برگردد و خیال کند آمرزیده نخواهد شد.
بحار الانوار/ ج 96/ 248
حضرت محمّد (صلّی الله علیه وآله):
إِنَّ اللّهَ تَعالى یَقولُ کُلَّ یَوم: أَنَا رَبُّکُمُ العَزیزُ، فَمَن أَرادَ عِزَّ الدّارَین فَلیُطِع العَزیزَ
خداى تعالى هر روز مىفرماید: من پروردگار عزیز شما هستم،
پس هر کس خواهان عزّت دو جهان است باید که از خداى عزیز اطاعت کند.
کنزالعمال، ح 43101
حضرت محمّد (صلّی الله علیه وآله):
اَلبِطالَهُ تُقِسی القَلبَ
بیکارى ، دل را سخت می کند
(مسند الشهاب، ج 1، ص 188)
حضرت محمّد (صلّی الله علیه وآله):
لِرجُلٍ یَشکو قَسوَهَ قَلبهِ:أتُحِبُّ أن یَلینَ قَلبُکَ ، وتُدرِکَ حاجَتَکَ ؟
اِرحَمِ الیَتیمَ وامسَحْ رأسَهُ ، وأطعِمْهُ مِن طَعامِکَ ، یَلِنْ قَلبُکَ وتُدرِکْ حاجَتَکَ .
– به مردىکه از سنگدلى خود شکایت مىکرد- : آیا دوست دارى نرمدل شوى و به خواستهات برسى ؟
به یتیممهربانى کن و دست محبّت بر سر او بکش و از غذایت به او بخوران ، در این صورت دلت نرم مىشود و به خواستهات مىرسى .
الترغیب والترهیب : 3 / 349 / 14
منتخب میزان الحکمه : 620
حضرت محمّد (صلّی الله علیه وآله):
یا فاطِمَهُ! مَنْ صَلَّى عَلَیْکِ غَفَرَ اللهُ لَهُ وألْحَقَهُ بِی حَیْثُ کُنْتُ مِنَ الْجَنَّهِ.
ای فاطمه! هر که بر تو درود فرستد، خداوند او را ببخشاید و در جایگاهم در بهشت به من ملحق کند.
بحار الانوار، ج 43، ص 55
حضرت محمّد (صلّی الله علیه وآله):
ان الله تعالی یحب السهل الطلیق .
خداوند شخص آسانگیر نرمخو را دوست دارد
(کنز العمال ، ج 3 ، ص 3)
حضرت محمّد (صلّی الله علیه وآله):
لا یُقبَلُ قَولٌ الّا بِعَمَل و لا یُقبَلُ قولٌ و لا عَمَل ٌ الُا بنیّه ٍ و لا یُقبَلُ قول و لا عمل و و لا نیّه الّا بإصابه السّنه.
نزد خداوند سخنی پذیرفته نمی شود ،مگر آنکه همراه با عمل باشد ،و سخن و عملی پذیرفته نمی شود ، مگر آنکه همراه با نیت خالص باشد،و سخن و عمل و نیتی پذیرفته نمی شود ،مگر آنکه مطابق با سنت باشد.
بحار الانوار ،ج2،ص174
حضرت محمّد (صلّی الله علیه وآله):
مَنْ تَقَدَّمَ عَلَی المُسلمینَ و هَو یَری أنَّ فیهِم مَنْ هوَ أفْضَلُ مِنْهُ فَقَدْ خانَ اللهَ و رَسوله واْلمُسلمین.
کسی که بر مسلمانان پیشی گیرد ،در حالی که می داند در میان آنها کسی افضل و بهتر از اووجود دارد ،چنین کسی به خدا و رسولش و مسلمانان خیانت کرده است
الغدیر،ج8،ص291
حضرت محمّد (صلّی الله علیه وآله):
عَلیٌّ یَعسوبُ المُؤمِنینَ وَ المالُ یَعسوبُ المُنافِقینَ
على پیشواى مؤمنان و ثروت پیشواى منافقان است.
الأمالى طوسى، ص 3
حضرت محمّد (صلّی الله علیه وآله):
الإیمانُ ، الصَّبرُ والسَّماحهُ .
ایمان ، شکیبایى و گذشت است .
کنز العمّال : 57، منتخب میزان الحکمه : 56
حضرت محمّد (صلّی الله علیه وآله):
لَرَدُّ الْمُؤمِنِ حَراماً یَعْدِلُ عِنْدَ اللهِ سَبْعینَ حِجَّهً مَبْرُورَهً.
نپذیرفتن حرام توسط مؤمن، نزد خدا با هفتاد حجّ پذیرفته شده برابر است.
مستدرک وسائل الشیعه، ج 11، ص 278
حضرت محمّد (صلّی الله علیه وآله):
تَصَدَّقُوا وداوُوا مَرضاکُم بالصَّدَقَهِ ؛ فإنَّ الصدقهَ تَدفَعُ عنِ الأعراضِ والأمراضِ ، وهِیَ زیادَهٌ فی أعمارِکُم وحَسَناتِکُم .
صدقه بدهید و بیماران خود را با صدقه درمان کنید ؛ زیرا صدقه از پیشامدهاى ناگوار و بیماریها جلوگیرى مىکند و بر عمر و حسنات شما مىافزاید .
کنز العمّال : 16113
منتخب میزان الحکمه : 318
حضرت محمّد (صلّی الله علیه وآله):
اَلْمُؤْمِنُ لِلْمُؤمِنِ کَالْبُنیانِ یَشُدُّ بَعضُهُ بَعضاً
مؤمن براى مؤمن چون تکیه گاهى است که بخشى از آن تکیه گاه بخش دیگر است.
میزان الحکمه، ح 1444