×

شما الان اینجا هستید: خانه / آموزش/ حضوری/ شناخت/ خدایم کیست؟/ خلاصه جلسه اول توحید2

خلاصه جلسه اول توحید2

توحید2
جلسه 1
فطری بودن معرفت خدا
فطرت در لغت به معنای باز کردن، شکافتن، آغاز کردن و ایجاد نمودن است. در معرفت فطری هم همین معنا مورد توجه است، زیرا معرفت فطری همراه با خلقت و آغاز پدید آوردن موجودات به آنان عطا شده و در حقیقت این معرفت با خلقت آنها آمیخته شده است، بنابراین سابقه معرفت انسان نسبت به خدای متعال همراه با آفرینش او شکل گرفته است و به همین جهت از این معرفت به معرفت فطری تعبیر می شود.
پس هیچ انسانی از خالق خود بیگانه نیست، که البته این موضوع با غفلت و نسیان و فراموشی منافات ندارد.
نکته دیگر این که معرفت فطری با تامل و تفکر و تعقل به دست نمی آید و تلاش فکری انسان در به وجود آمدن آن نقش ندارد.
 
فأَقِمْ وَجْهَکَ لِلدِّینِ حَنِیفًا ۚ فِطْرَتَ اللَّهِ الَّتِی فَطَرَ النَّاسَ عَلَیْهَا ۚ لَا تَبْدِیلَ لِخَلْقِ اللَّهِ ۚ ذَٰلِکَ الدِّینُ الْقَیِّمُ وَلَکِنَّ أَکْثَرَ النَّاسِ لَا یَعْلَمُونَ  سوره روم آیه 30
 
 پس حق گرایانه، به سوی این آیین روی آور،[با همان] فطرتی که خدا مردم را بر آن سرشته است. تغییری در آفرینش خدا نیست. آیین پایدار همین است ولیکن بیشتر مردم نمی دانند.
در این آیه شریفه به نکاتی توجه داده شده است:
1-  اقامه روی به سوی دین، بدون هیچ انحرافی.
2-  در فطرت خدا که مردم را بر آن خلق کرده، هیچ تغییری راه ندارد، خدای تعالی اقامه وجه به سوی دین را به فطرت خدا تعبیر کرده است، یعنی عبادت خدا و عدم شرک و کفر نسبت به او در هر دستوری که از سوی او به خلق می رسد، با فطرت و خلقت انسان آمیخته شده است.
3-  دینی که ثابت و پایدار و استوار است، همین است، اما بیشتر مردم نمی دانند، یعنی هر آیین و ولایت و سلطنتی ، در نهایت به هم می ریزد، و تنها ولایت خدا پایدار است و انسان به همین آیین مفطور شده است، اما بیشتر مردم از آیین الهی دوری می کنند و پایبند آیین های ساختگی می شوند، در حالی که آنچه برای آنان باقی می ماند همین آیین الهی است که بر آن مفطور شده اند.

1f 0c 583 v
 
 
پسندیدم  f

g y اشتراک در شبکه های اجتماعی

:نام
:ایمیل
:نظر
:کد امنیتی
لیست مطالب
کلک پارسه