×

باب الحسین45

1398/09/09

اهمّیت حسینی ­شدن و شیوه­ های نیل به آن

 

خدای متعال همه­ ی خلایق را حسینی خواسته است

چون خواست خدای متعال این است که ما با وجود مقدّس سیّدالشّهدا زندگی کنیم، در دل خلایق مخصوصاً در دل مؤمنین محبّت خاصّی نسبت به وجود مقدّس سیّدالشّهدا صلوات­­ الله­ علیه هست.

پیامبر اکرم صلَّی ­الله­ علیه ­وآله ­وسلّم فرمودند:

«إنَّ لِلحُسَین في قُلوبِ المُؤمِنینَ مَحَبَّةً مَکنونَة.» فوائد المشاهد : 413

به راستی که برای حسین در قلب­های مؤمنان محبّتی پنهان و نهفته شده است.

از لوازم و مقتضیات محبّت این است که آدم به یاد محبوب و طالب همراهی با او بوده باشد.

امیرالمؤمنین صلوات­­ الله ­علیه فرمودند:

«مَن أحبَّ شَیئاً لَهِجَ بِذِکرِه.» شرح غررالحکم 5 : 177

هر که چیزی را دوست بدارد، به یاد او حریص می ­شود.

وقتی آدم کسی را دوست دارد مثل این است که همیشه با اوست؛ با یاد او می­ خوابد و بیدار می ­شود، اصلاً آدم دوست دارد خودش را شبیه او کند.

 

این­ها آداب و احکامی است که به­ طور جدّی خدای متعال و وجود مقدّس رسول اکرم و امیرالمؤمنین و اهل بیت علیهم ­السَّلام که ظرف مشیّة اللّه هستند بر ما تکلیف فرموده­ اند؛ یعنی: رضایت، محبّت و خواسته ­ی آن­ ها این است که خلایق با سیّدالشّهدا زندگی کنند. خون گریه­ کردن زمین و آسمان ـ چون از یک منظر مختار نیستندـ نشان می­ دهد که در واقع خواست، مشیّت و رضایت خدای متعال این است که آسمان و زمین، حسینی باشند.

لذا همه­ ی انبیا و اولیا صلوات­­ الله ­علیهم ­أجمعین که شاخص­ های رضایت و محبّت خدای متعال هستند هم در حیات خودشان بر وجود مقدّس سیّدالشّهدا صلوات­­ الله­ علیه ایشان گریه کرده ­اند و به ایشان متوسّل شده ­اند؛ یعنی برای ایشان سوخته­ اند و هم بنا بر اخباری که نقل فرموده ­اند، در روز عاشورا به کربلا مشرّف شده ­اند برای همراهی ایشان تذکرة الشّهداء 2: 53؛ یعنی خدای متعال همه را حسینی خواسته است.

 

 

نیّت حسینی­ شدن ؛ آغاز راه

تمامی معارف دین، کاربردی و عملی است؛ از نیّت و قصد شروع شده تا به آخر. یکی از دلایل ایمان و یقین مؤمنین و موقنین، عمل­ کردن به مأمورٌ به و لذا رسیدن به نتیجه و لذا قبول کردن آن و آمر به آن بودن است.

«نیّتِ» عمل، تعیین­ کننده ­ی چند و چون حاصل و نتیجه ­ی عمل است.

پیامبر اکرم صلَّی ­الله ­علیه­ وآله­ وسلّم فرمودند:

«إنَّما الأعمالُ بِالنّیّات و إنَّما لِکُلِّ امرِیءٍ ما نَویٰ.» بحارالأنوار 67 : 249، از منیة المرید

این است و جز این نیست که  عمل ها به نیّت­ ها (قصدها)ست و فقط برای هر انسانی همانی است که نیّت کر ده است.

امام صادق علیه­ السَّلام فرمودند:

«إنَّما خُلِّدَ أهلُ النّارِ في النّارِ لِأنَّ نیّاتِهم کانَت في الدُّنیا أن لَو خُلِّدوا فیها أن یَعصُوا اللهَ‏َ أبَداً و إنَّما خُلِّدَ أهلُ الجَنَّةِ في الجَنَّةِ لِأنَّ نیّاتِهم کانَت في الدُّنیا أن لَو بَقوا فیها أن یُطیعوا اللهَ‏َ أبَداً، فَبِالنِّیّاتِ خُلِّدَ هٰؤُلاءِ و هٰؤُلاءِ.» ثُمَّ تَلا قَولَهُ تَعالىٰ: (قُل کُلٌّ یَعمَلُ عَلىٰ شاکِلَتِهِ) قال: عَلیٰ نِیَّتِه.» الکافي 2 : 85

جز این نیست که اهل جهنّم در آتش جهنّم جاودانند برای این­که در دنیا نیّت­ هایشان این بوده که اگر در دنیا همیشه باشند تا ابد خدا را نافرمانی کنند و جز این نیست که اهل بهشت در بهشت جاودانند برای این­که در دنیا نیّت­ هایشان این بوده که اگر در آن باقی باشند تا ابد خدا را اطاعت کنند. سپس کلام خدای تعالیٰ را تلاوت فرمودند: (بگو: هر کس بر اساس شاکله اش  عمل می­ کند) فرمودند: بر اساس نیّتش.

 

لذا با حفظ صورت عمل، نیّت­ های مختلف ولی با یک صورت، نیتجه­ های مختلف در بر خواهند داشت؛ چرا که نیّت، تعیین­ کننده­ ی باطن عمل است، و ترکیب ظاهر ثابت و باطن متفاوت، نتایج متفاوت خواهد داشت و بالعکس؛ لذا دستور به داشتن نیّت و نیّت متعالی در اعمالمان فرموده ­اند و به همین دلیل است که اعمال عادی می ­توانند هم برای عبادت و هم برای معرفت به­ کار گرفته شوند.

برگرفته از کتاب باب الحسین

اثر حسین درگاهی

 

 

لینک مطالب مرتبط:

متن سخنرانی با موضوع محرم 

امیری حسین و نعم الامیر

پیام عاشورا 


f 0c 113 v
 
 
پسندیدم  f

g y اشتراک در شبکه های اجتماعی

:نام
:ایمیل
:نظر
:کد امنیتی
لیست مطالب
کلک پارسه