×

شما الان اینجا هستید: خانه / زندگی با اهل بیت/ زندگی با اهل بیت/ کلاس معرفت/ معرفت حسینی/ باب الحسین 41

باب الحسین 41

1398/07/26

اشاعه­ ی یاد و عزای امام حسین علیه ­السّلام ؛ زمینه ­ساز ظهور

این مطلب به ­سادگی قابل فهم است: با توجّه به آن عواملی که باعث غیبت امام عصر علیه ­السَّلام شده، عکس آن می ­شود عواملی بوده باشند برای ظهور، به شرط این­که عکس آن عوامل غیبت عمل بشود.

امیرالمؤمنین علیه­ السَّلام فرمودند:

«فَوَالَّذي نَفسُ عَليٍّ بِیَدِهِ لاتَزال هٰذِه الأُمَّة بَعدَ قَتلِ الحُسَینِ ابني في ضَلالٍ و ظُلمٍ و عَسفٍ و جَورٍ و  اختلافٍ في الدّین و تغییرٍ و تَبدیلٍ لِما أنزَلَ اللهُ في کتابِه و اظهارِ البِدَع و إبطالِ السُّنَن و اختلالٍ و قیاسِ مَشتَبِهات و تركِ مُحکَماتٍ حَتّیٰ تَنسَلِخَ مِنَ الإسلامِ و تَدخُلَ في العَمی و التَّلدُّدِ و التَّکَسُّعِ.»1

سوگند به کسی که جان علی به دست اوست، این مردم پس از کشتن فرزندم حسین همه­ ی عمر را در بدبختی ضلالت و گمراهی و ستم و کج ­روی و جور و چنددستگی در دین، به سر خواهند بُرد و پیوسته در صدد تغییر و تبدیل احکامی که خدا در کتابش فروفرستاده و به آشکارنمودن و اظهار بدعت­ها و از بین بردن سنّت­ها و بر هم زدن دستورات دین و به کار گرفتن قیاس در متشابهات و رهاکردن محکمات (آیات محکم قرآن) خواهند بود تا به کلّی از اسلام جدا شده و در کوری و گم­راهی و سرگردانی و بدبختی نیافتن راه نجات گرفتار شوند.

اگر واقعه­ ی کربلا و نکبت حاصل از آن ظلم، از علل اصلی و اوّلیّه­ ی غیبت بوده ـ که بوده ـ پس به این ترتیب، حسینی بودن عالَم و حسینی شدن آن از زمینه­ های ظهور است.

در واقع، ما به ­سادگی می ­توانیم عالَم را حسینی کنیم بدون این­که با مردم دعوا کنیم؛ هر بچّه­ شیعه­ ی باغیرتی، هر جای دنیا که بوده باشد، فقط از وجود مقدّس امام حسین علیه ­السَّلام در جمعی که هست حرف بزند. خدای متعال قبلاً در خلقت، دل از همه­ ی مردم به واسطه­ ی امام حسین علیه ­السَّلام برده است.

امام صادق علیه­ السَّلام از رسول خدا صلَّی ­الله علیه ­وآله­ وسلّم نقل فرمودند:

«إنَّ حُبَّ عَليٍّ قُذِفَ في قُلوبِ المُؤمِنينَ فلا يُحِبُّهُ إلّا مُؤمِنٌ و لا يُبغِضُهُ إلّا مُنافِقٍ و إنَّ حُبَّ الحَسَنِ و الحُسَينِ قُذِفَ في قُلوبِ الُمؤمِنينَ و المُنافقينَ و الکافرينَ فَلا تَریٰ لهُم ذامّاً.»2

به­ راستی که محبّت علی در قلب ­های مؤمنان نهاده شده، پس او را دوست نمی­ دارد مگر مؤمن و او را دشمن نمی­ دارد مگر منافق و همانا محبّت حسن و حسین در قلب­ های مؤمنان و منافقان و کافـران نهاده شده است. پس کسی را نمی­ بینی که آنان را مذمّت کند.

وجود مقدّس ایشان در شهادتشان، این دلبری را تکمیل کرده­ اند، ما فقط باید بهره ­برداری کنیم.

به همین دلیل است که نقش پرچم امام زمان صلوات ­­الله ­علیه «یا لَثارات الحسین»3 است. اگر این عالَم با امام حسین علیه السَّلام ، با واقعه­ ی عاشورا، با خون امام حسین علیه  السَّلام و سابقه­ اش آشنا نبوده باشند، «یا لَثارات الحسین» برای مردم دنیا چه معنایی خواهد داشت؟

با توجّه به این­ نکته، در واقع می ­شود نتیجه گرفت که ظهور براساس زمینه­ ی عاطفی کربلا و عاشوراست که پیش خواهد رفت.

می ­شود حتّی چند تا بچّه­ شیعه با نفَس خودشان عالَم را از این محبّت و از گرمای آن پُر کنند.

برگرفته از کتاب باب الحسین

اثر حسین درگاهی

  1. کتاب الغیبة، نعمانی: باب 10، ح 3
  2. بحارالأنوار 43 : 281
  3. همان 44 : 286، از عیون أخبارالرّضا علیه ­السّلام و امالی شیخ صدوق

 

لینک مطالب مرتبط:

پاورپوینت زیارت اربعین

سرورانه ها-62

میلاد اشک

 

 

 


0f 0c 32 v
 
 
پسندیدم  f

g y اشتراک در شبکه های اجتماعی

:نام
:ایمیل
:نظر
:کد امنیتی
لیست مطالب
کلک پارسه